De nytillverkade bilarna är utrustade med IT-teknik som känner av allt. Från hur varmt det är i bilen till skärmar som talar om vilken artist som spelas i bilens dockade iPod. 

En av de mer praktiskt användbara teknikerna är navigationssystem som visar snabbaste vägen från a till ö. Den tekniken väckte några forskares intresse på Lunds Universitet. Forskargruppen arbetar med metoder för att sänka avgasutsläpp i stadsmiljö, och just navigationssystem hade potential att användas i forskningen.
– Vi tänkte att det borde gå att använda bilarnas IT-teknik på något sätt, säger Eva Ericsson, universitetslektor på Lunds Universitet.

Forskargruppens mål var att sänka bränsleförbrukningen. För detta ändamål gjorde man en studie som bygger på en databas med över 15 000 körprofiler. I en simulator lät man sedan modellera 22 olika vägklasser, både för hög- och lågtrafikerad tid, och jämföra bensinåtgången för olika vägval på Lunds gator.
– Idag kan satellitnavigationssystem erbjuda de snabbaste vägvalen. Men de valen är inte alltid de mest miljövänliga. Det visar en algoritm som vi har utvecklat för dessa program, säger Eva Ericsson. 

Forskarna har huvudsakligen tittat på två saker: på trafikmängden under olika tider på dygnet samt på hur olika typer av trafikbelastning påverkar avgasutsläppen, exempelvis hastighetsökning, antalet inbromsningar och köbildning. Tre typer av bilar har använts i undersökningen, två vanliga bilar och en större bil. Ett medelvärde har räknats ut efter hur vanligt förekommande bilarna är. 

De verkliga bilarnas och simulatorns körmönster har jämförts. Resultatet av studien visar att det går att minska mängden utsläpp rejält, om bilen väljer den mest miljövänliga rutten. Utslaget på alla resor skulle den totala besparingen av bensinförbrukning i trafiken i Lund bli runt fyra procent om bilarna valde den mest miljövänliga vägen.
– Vi såg att 46 procent av bilisterna inte valde de resorna som förbrukade minst bränsle, konstaterar Eva Ericsson.

Mest bränslesnål är en väg där man kör relativt långsamt men i jämn hastighet. Dessutom bör köbildning minimeras. Detta är sådant som ett navigationssystem skulle kunna informera föraren om, på samma sätt som det visar den närmsta vägen.
– Jag tror verkligen att det här skulle hjälpa till att minska utsläppen. Men en risk är att folk skulle välja att köra dubbelt så mycket, så att vinsten inte skulle bli så stor, säger Eva. 

Gruppen har kontakt med företag som utvecklar navigationssystem och bilbranschen. Kanske får vi se ett miljövänligt navigationssystem i framtiden.

Ur CIO Sweden 3-2007