- CIO Sweden:

Dödssynd 2: Dåliga affärskrav

Av

Man kanske känner sig tvungen att krympa omfattningen av projektet, för att minska riskerna. Eller så känner man sig tvungen att köpa färdigpaketerade standardsystem, även om de inte passar. 

Risk: Projektet tappar i värde och verksamheten blir missnöjd med resultatet. Samtidigt blir våra system allt mer komplexa – vilket gör sunda affärskrav allt viktigare. Det blir med
andra ord en ond spiral där projekten får allt svårare att realisera värde.

Vår erfarenhet visar att de flesta som tar fram affärskrav misslyckas av två skäl. För det första är kraven sällan sant processorienterade. När du bygger ett system kanske du måste ha krav på funktioner, men verksamheten jobbar i processer, inte funktioner. 

Så affärskrav måste definieras i termer av affärsprocesser – och ta hänsyn till hur företaget vill göra affärer, konkurrera och tjäna pengar.
 
Observera: Processorientering handlar inte om att få till rätt symboler i ett flödesschema eller rätt Six Sigma-data. Det handlar om att fokusera på värdet av varje steg i processen, vilken information steget behöver och vad man måste ändra på för att nå dit. 

För det andra kommer du oftast bara åt den medvetna kunskapen om verksamhetens och medarbetarnas önskemål, inte den omedvetna som är mycket större och viktigare. 

När du frågar vad folk vill ha ut av ett system får du ett svar från den medvetna sjättedelen av hjärnan, men den riktiga kunskapen är omedveten. Som en styrelsemedlem sade: ”Det är som att fråga vad jag vill ha ut av livet.” 

Om du förlitar dig enkom på folks medvetna kunskap i kravställnin­gen lär du misslyckas. De har koll på sina omedelbara problem, men sällan på stragetin och skälen bakom processerna – vad de verkligen försöker uppnå och orsakerna (eller bristen på orsaker!) bakom varje steg i en process.
 
För att komma åt den omedvetna kunskapen måste du involvera människor rejält i definitionsprocessen – dokumentera både befintliga och önskade processer ner till basal verksamhetsnivå. Håll workshops där de får skriva ner sina tankar i förväg, så att det inte bara är den som skriker högst som hörs. 

Målet är att få fram processbaserade affärskrav i samråd med verksamheten, baserat på hur företaget vill göra affärer. Försök eliminera hälften av stegen i de befintliga processerna.
Alltså: Du behöver processkrav, informationskrav och logiska krav, såväl som affärsmål och förändringsplaner för att verksamheten ska kunna använda systemen och driva hem vinsten.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: HR + Mobilitet = sant


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group