Man kanske känner sig tvungen att krympa omfattningen av projektet, för att minska riskerna. Eller så känner man sig tvungen att köpa färdigpaketerade standardsystem, även om de inte passar. 

Risk: Projektet tappar i värde och verksamheten blir missnöjd med resultatet. Samtidigt blir våra system allt mer komplexa – vilket gör sunda affärskrav allt viktigare. Det blir med
andra ord en ond spiral där projekten får allt svårare att realisera värde.

Vår erfarenhet visar att de flesta som tar fram affärskrav misslyckas av två skäl. För det första är kraven sällan sant processorienterade. När du bygger ett system kanske du måste ha krav på funktioner, men verksamheten jobbar i processer, inte funktioner. 

Så affärskrav måste definieras i termer av affärsprocesser – och ta hänsyn till hur företaget vill göra affärer, konkurrera och tjäna pengar.
 
Observera: Processorientering handlar inte om att få till rätt symboler i ett flödesschema eller rätt Six Sigma-data. Det handlar om att fokusera på värdet av varje steg i processen, vilken information steget behöver och vad man måste ändra på för att nå dit. 

För det andra kommer du oftast bara åt den medvetna kunskapen om verksamhetens och medarbetarnas önskemål, inte den omedvetna som är mycket större och viktigare. 

När du frågar vad folk vill ha ut av ett system får du ett svar från den medvetna sjättedelen av hjärnan, men den riktiga kunskapen är omedveten. Som en styrelsemedlem sade: ”Det är som att fråga vad jag vill ha ut av livet.” 

Om du förlitar dig enkom på folks medvetna kunskap i kravställnin­gen lär du misslyckas. De har koll på sina omedelbara problem, men sällan på stragetin och skälen bakom processerna – vad de verkligen försöker uppnå och orsakerna (eller bristen på orsaker!) bakom varje steg i en process.
 
För att komma åt den omedvetna kunskapen måste du involvera människor rejält i definitionsprocessen – dokumentera både befintliga och önskade processer ner till basal verksamhetsnivå. Håll workshops där de får skriva ner sina tankar i förväg, så att det inte bara är den som skriker högst som hörs. 

Målet är att få fram processbaserade affärskrav i samråd med verksamheten, baserat på hur företaget vill göra affärer. Försök eliminera hälften av stegen i de befintliga processerna.
Alltså: Du behöver processkrav, informationskrav och logiska krav, såväl som affärsmål och förändringsplaner för att verksamheten ska kunna använda systemen och driva hem vinsten.