- CIO Sweden:

Dödssynd 2: Dåliga affärskrav

Av

Man kanske känner sig tvungen att krympa omfattningen av projektet, för att minska riskerna. Eller så känner man sig tvungen att köpa färdigpaketerade standardsystem, även om de inte passar. 

Risk: Projektet tappar i värde och verksamheten blir missnöjd med resultatet. Samtidigt blir våra system allt mer komplexa – vilket gör sunda affärskrav allt viktigare. Det blir med
andra ord en ond spiral där projekten får allt svårare att realisera värde.

Vår erfarenhet visar att de flesta som tar fram affärskrav misslyckas av två skäl. För det första är kraven sällan sant processorienterade. När du bygger ett system kanske du måste ha krav på funktioner, men verksamheten jobbar i processer, inte funktioner. 

Så affärskrav måste definieras i termer av affärsprocesser – och ta hänsyn till hur företaget vill göra affärer, konkurrera och tjäna pengar.
 
Observera: Processorientering handlar inte om att få till rätt symboler i ett flödesschema eller rätt Six Sigma-data. Det handlar om att fokusera på värdet av varje steg i processen, vilken information steget behöver och vad man måste ändra på för att nå dit. 

För det andra kommer du oftast bara åt den medvetna kunskapen om verksamhetens och medarbetarnas önskemål, inte den omedvetna som är mycket större och viktigare. 

När du frågar vad folk vill ha ut av ett system får du ett svar från den medvetna sjättedelen av hjärnan, men den riktiga kunskapen är omedveten. Som en styrelsemedlem sade: ”Det är som att fråga vad jag vill ha ut av livet.” 

Om du förlitar dig enkom på folks medvetna kunskap i kravställnin­gen lär du misslyckas. De har koll på sina omedelbara problem, men sällan på stragetin och skälen bakom processerna – vad de verkligen försöker uppnå och orsakerna (eller bristen på orsaker!) bakom varje steg i en process.
 
För att komma åt den omedvetna kunskapen måste du involvera människor rejält i definitionsprocessen – dokumentera både befintliga och önskade processer ner till basal verksamhetsnivå. Håll workshops där de får skriva ner sina tankar i förväg, så att det inte bara är den som skriker högst som hörs. 

Målet är att få fram processbaserade affärskrav i samråd med verksamheten, baserat på hur företaget vill göra affärer. Försök eliminera hälften av stegen i de befintliga processerna.
Alltså: Du behöver processkrav, informationskrav och logiska krav, såväl som affärsmål och förändringsplaner för att verksamheten ska kunna använda systemen och driva hem vinsten.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sju outhärdliga typer inom it


- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group