- CIO Sweden:

Dödssynd 2: Dåliga affärskrav

Av

Man kanske känner sig tvungen att krympa omfattningen av projektet, för att minska riskerna. Eller så känner man sig tvungen att köpa färdigpaketerade standardsystem, även om de inte passar. 

Risk: Projektet tappar i värde och verksamheten blir missnöjd med resultatet. Samtidigt blir våra system allt mer komplexa – vilket gör sunda affärskrav allt viktigare. Det blir med
andra ord en ond spiral där projekten får allt svårare att realisera värde.

Vår erfarenhet visar att de flesta som tar fram affärskrav misslyckas av två skäl. För det första är kraven sällan sant processorienterade. När du bygger ett system kanske du måste ha krav på funktioner, men verksamheten jobbar i processer, inte funktioner. 

Så affärskrav måste definieras i termer av affärsprocesser – och ta hänsyn till hur företaget vill göra affärer, konkurrera och tjäna pengar.
 
Observera: Processorientering handlar inte om att få till rätt symboler i ett flödesschema eller rätt Six Sigma-data. Det handlar om att fokusera på värdet av varje steg i processen, vilken information steget behöver och vad man måste ändra på för att nå dit. 

För det andra kommer du oftast bara åt den medvetna kunskapen om verksamhetens och medarbetarnas önskemål, inte den omedvetna som är mycket större och viktigare. 

När du frågar vad folk vill ha ut av ett system får du ett svar från den medvetna sjättedelen av hjärnan, men den riktiga kunskapen är omedveten. Som en styrelsemedlem sade: ”Det är som att fråga vad jag vill ha ut av livet.” 

Om du förlitar dig enkom på folks medvetna kunskap i kravställnin­gen lär du misslyckas. De har koll på sina omedelbara problem, men sällan på stragetin och skälen bakom processerna – vad de verkligen försöker uppnå och orsakerna (eller bristen på orsaker!) bakom varje steg i en process.
 
För att komma åt den omedvetna kunskapen måste du involvera människor rejält i definitionsprocessen – dokumentera både befintliga och önskade processer ner till basal verksamhetsnivå. Håll workshops där de får skriva ner sina tankar i förväg, så att det inte bara är den som skriker högst som hörs. 

Målet är att få fram processbaserade affärskrav i samråd med verksamheten, baserat på hur företaget vill göra affärer. Försök eliminera hälften av stegen i de befintliga processerna.
Alltså: Du behöver processkrav, informationskrav och logiska krav, såväl som affärsmål och förändringsplaner för att verksamheten ska kunna använda systemen och driva hem vinsten.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin


- CIO Sweden:

Så hanterar du 90-talister på it-avdelningen

Fredrik Greberg, Trioptima

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group