CIO Sweden

Dödssynd 4: Fel mjukvara

Vi hade tagit fram en kortlista, och lät leverantörerna presentera lösningar på problem vi ställde upp. Den första leverantören överlevde i 10 minuter. Ett bra system, men inte alls gjort för företag som kundens. 

Varje mjukvarupaket är byggt med ett grundläggande perspektiv vilket i sin tur påverkar hur man ska jobba och hur bra det möter dina krav. Vissa CRM-system utgår från sales force automation, andra från callcentret och ytterligare andra från kontohantering. 

Leverantörer brukar i regel försöka tysta ner den här aspekten. Men om du väljer mjukvara som inte är gjord för det du ska använda den till kommer den ofta fungera dåligt. Och äventyra projeketet. 

Alltså: Den första frågan du ska ställa är alltid ”varifrån kommer det här programmet?” Om du är matfabrikant ska du nog inte ha fabriksmjukvara från bilindustrin. 

Det är därför det är farligt att se sig om efter en SAP- eller Oracle-miljö. De kan ha ekonomibitar som passar dig perfekt men SCM som inte passar din bransch – väl integrerat, men fel. Som en Rolls Royce på en bondgård.

Mjukvaruvalet kan egentligen delas in i två delar – dels den grundläggande lämpligheten, dels kompatibiliteten med dina processer. Det finns massor av sajter och listor där du kan jämföra olika mjukvarors funktioner och finesser, men det är sämsta sättet att välja. 

Eftersom system är automatiserade processer måste du kolla hur bra dessa automatiserade processer matchar dina processdefinitioner. Det du ska skicka till leverantörerna är process-scenarier, som de ska demonstrera med sin mjukvara. (Vänta dig ingen hundraprocenting matchning, men du bör kunna se vad som är möjligt, och hur lätt eller svårt det blir.) 

Då ser du:
• Områden där mjukvaran matchar behoven perfekt. Super.
• Områden där den är ännu bättre än du behöver. Också super.
• Områden där den är sämre än du önskat dig, men inte mycket sämre. Okej.
• Områden där den inte alls gör det du vill ha gjort. Aj! 

Det är bara på de här sista aj-områdena du måste ta beslut. Om det finns många sådana, tjugo eller fler, ska du inte ha den här mjukvaran. Allt annat handlar om att väga kostnad mot värde. Hur mycket kostar det att få mjukvaran att möta kraven, och vad är det värt? 

Alltså: Välj mjukvara baserat på varifrån den kommer och hur den passar era processer – inte så mycket på funktioner.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

kommentarer just nu. Kommentera du också!

Skriv en kommentarTill kommentarssidan

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

CIO Sweden

Uppkopplade kylskåp förändrar livsmedelsbranschen


CIO Sweden

Till final i CIO Awards - nu talar de på trendkonferens


CIO Sweden

Det bästa du kan göra för din karriär


CIO Sweden

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


CIO Sweden

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


CIO Sweden

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


CIO Sweden

Ny teknik laddar mobilen med lampan


CIO Sweden

Faran med korta sourcing-kontrakt


CIO Sweden

Därför är medarbetare missnöjda


CIO Sweden

Sociala medier orsakar inte ökad stress


CIO Sweden

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


CIO Sweden

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


CIO Sweden

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


CIO Sweden

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


CIO Sweden

2015 blir ett stormigt år


CIO Sweden

Säkerhetsfrågor oroar


CIO Sweden

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister


CIO Sweden

Hur effektiva är personlighetstesten?


CIO Sweden

Claudia Olsson

Hon brinner för att förbättra världen


CIO Sweden

Vägen till det digitala företaget

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

CIO Sweden

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

CIO Sweden

EA ökar företagets Structural performance


CIO Sweden

Släpp det förgångna, blicka framåt


CIO Sweden

EA måste vara summan av alla delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group