- CIO Sweden:

Dödssynd 4: Fel mjukvara

Av

Vi hade tagit fram en kortlista, och lät leverantörerna presentera lösningar på problem vi ställde upp. Den första leverantören överlevde i 10 minuter. Ett bra system, men inte alls gjort för företag som kundens. 

Varje mjukvarupaket är byggt med ett grundläggande perspektiv vilket i sin tur påverkar hur man ska jobba och hur bra det möter dina krav. Vissa CRM-system utgår från sales force automation, andra från callcentret och ytterligare andra från kontohantering. 

Leverantörer brukar i regel försöka tysta ner den här aspekten. Men om du väljer mjukvara som inte är gjord för det du ska använda den till kommer den ofta fungera dåligt. Och äventyra projeketet. 

Alltså: Den första frågan du ska ställa är alltid ”varifrån kommer det här programmet?” Om du är matfabrikant ska du nog inte ha fabriksmjukvara från bilindustrin. 

Det är därför det är farligt att se sig om efter en SAP- eller Oracle-miljö. De kan ha ekonomibitar som passar dig perfekt men SCM som inte passar din bransch – väl integrerat, men fel. Som en Rolls Royce på en bondgård.

Mjukvaruvalet kan egentligen delas in i två delar – dels den grundläggande lämpligheten, dels kompatibiliteten med dina processer. Det finns massor av sajter och listor där du kan jämföra olika mjukvarors funktioner och finesser, men det är sämsta sättet att välja. 

Eftersom system är automatiserade processer måste du kolla hur bra dessa automatiserade processer matchar dina processdefinitioner. Det du ska skicka till leverantörerna är process-scenarier, som de ska demonstrera med sin mjukvara. (Vänta dig ingen hundraprocenting matchning, men du bör kunna se vad som är möjligt, och hur lätt eller svårt det blir.) 

Då ser du:
• Områden där mjukvaran matchar behoven perfekt. Super.
• Områden där den är ännu bättre än du behöver. Också super.
• Områden där den är sämre än du önskat dig, men inte mycket sämre. Okej.
• Områden där den inte alls gör det du vill ha gjort. Aj! 

Det är bara på de här sista aj-områdena du måste ta beslut. Om det finns många sådana, tjugo eller fler, ska du inte ha den här mjukvaran. Allt annat handlar om att väga kostnad mot värde. Hur mycket kostar det att få mjukvaran att möta kraven, och vad är det värt? 

Alltså: Välj mjukvara baserat på varifrån den kommer och hur den passar era processer – inte så mycket på funktioner.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

FPs it-ansvarige: "Nätet ger oss nya möjligheter att se trender och mönster"


- CIO Sweden:

Affärssystem, totalägandekostnad

Här är affärssystemen som är dyrast i drift


- CIO Sweden:

Få kontroll över stresskänslorna

Få kontroll över stresskänslorna


- CIO Sweden:

4 tips för framgångsrik förändring


- CIO Sweden:

Han blir myndighetens nya it-direktör


- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group