- CIO Sweden:

Dödssynd 4: Fel mjukvara

Av

Vi hade tagit fram en kortlista, och lät leverantörerna presentera lösningar på problem vi ställde upp. Den första leverantören överlevde i 10 minuter. Ett bra system, men inte alls gjort för företag som kundens. 

Varje mjukvarupaket är byggt med ett grundläggande perspektiv vilket i sin tur påverkar hur man ska jobba och hur bra det möter dina krav. Vissa CRM-system utgår från sales force automation, andra från callcentret och ytterligare andra från kontohantering. 

Leverantörer brukar i regel försöka tysta ner den här aspekten. Men om du väljer mjukvara som inte är gjord för det du ska använda den till kommer den ofta fungera dåligt. Och äventyra projeketet. 

Alltså: Den första frågan du ska ställa är alltid ”varifrån kommer det här programmet?” Om du är matfabrikant ska du nog inte ha fabriksmjukvara från bilindustrin. 

Det är därför det är farligt att se sig om efter en SAP- eller Oracle-miljö. De kan ha ekonomibitar som passar dig perfekt men SCM som inte passar din bransch – väl integrerat, men fel. Som en Rolls Royce på en bondgård.

Mjukvaruvalet kan egentligen delas in i två delar – dels den grundläggande lämpligheten, dels kompatibiliteten med dina processer. Det finns massor av sajter och listor där du kan jämföra olika mjukvarors funktioner och finesser, men det är sämsta sättet att välja. 

Eftersom system är automatiserade processer måste du kolla hur bra dessa automatiserade processer matchar dina processdefinitioner. Det du ska skicka till leverantörerna är process-scenarier, som de ska demonstrera med sin mjukvara. (Vänta dig ingen hundraprocenting matchning, men du bör kunna se vad som är möjligt, och hur lätt eller svårt det blir.) 

Då ser du:
• Områden där mjukvaran matchar behoven perfekt. Super.
• Områden där den är ännu bättre än du behöver. Också super.
• Områden där den är sämre än du önskat dig, men inte mycket sämre. Okej.
• Områden där den inte alls gör det du vill ha gjort. Aj! 

Det är bara på de här sista aj-områdena du måste ta beslut. Om det finns många sådana, tjugo eller fler, ska du inte ha den här mjukvaran. Allt annat handlar om att väga kostnad mot värde. Hur mycket kostar det att få mjukvaran att möta kraven, och vad är det värt? 

Alltså: Välj mjukvara baserat på varifrån den kommer och hur den passar era processer – inte så mycket på funktioner.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Agil utveckling 2.0


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så dåligt går erp-projekten 2014


- CIO Sweden:

Europeiska moln utsätts oftare för cyberattacker


- CIO Sweden:

Ny säkerhetsrapport identifierar 9 riskområden


- CIO Sweden:

CIO fick pris dedikerat till sig av Pewdiepie


- CIO Sweden:

Duellen: Svenskbaserad it - eller sourcing i Ukraina?


- CIO Sweden:

Så blir du en bättre chef och ledare


- CIO Sweden:

Sandviks outsourcing "en enorm förändring"


- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO


- CIO Sweden:

"När apparna håller kontrollen"


Nu kan du nominera Årets digitala innovatör

- CIO Sweden:

De galnaste kontoren i Silicon Valley


- CIO Sweden:

Ny tjänst gör det lättare att få ersättning från flygbolagen


- CIO Sweden:

Kaspersky om cyberkriget: "Jag är paranoid - men optimistisk"


- CIO Sweden:

Grattis på it-chefens dag!


- CIO Sweden:

Hon är Stadsmissionens nya it-chef


- CIO Sweden:

4 frågor om stress


- CIO Sweden:

De 5 största it-haverierna


- CIO Sweden:

Han föreläser om "online-samhällets nattsida"


- CIO Sweden:

Greenpeace granskar it-jättar


- CIO Sweden:

Kundnöjdheten hög i omfattande outsourcing-studie

Event på G

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 3/2014

Ny! Lägesrapport 2014

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Har du rätt egenskaper för krisledning?


Appar förkortar avståndet mellan IT och slutkund

Krönikor

- CIO Sweden:

EA - stelt och orörligt eller något för flexibilitet


- CIO Sweden:

Zachman om Zachman


- CIO Sweden:

EA för att hantera applikationsportföljen

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Utvalda jobb

Mer business intelligence

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group