- CIO Sweden:

Dödssynd 5: Fel business case

Av

Det första problemet är tajmingen. På 90-talet var det många projekt som hade sådana problem med omfattning och kravdefinitioner att de höll på i all evighet utan att komma någonstans, eller så käkade de upp pengarna innan de ens var finansierade. 

För att få stopp på detta prioriterade man upp business caset. Tyvärr för högt upp – före kravdefintionsprocessen. Så innan man visste exakt vad man ville ha ut av projektet hade man tänkt att man skulle ha ett åtminstone ganska rättvisande business case. 

Resultat: antingen jackar man upp kostnaderna så högt det går, för att vara på den säkra sidan, eller så underskattar man kostnaderna, med följden att projektet ”drar över budget”. Hur många brasklappar du än lägger in kan du nämligen räkna med att allt folk kommer ihåg är själva siffran. Och när den dras över heter det att projektledningen är dålig, inte att siffran tvingades fram för fort. 

Just därför valde många det första alternativet, och tog i o rdentligt. Men så snart den siffran blev godkänd förvandlades den från ett budgettak till en summa som skulle spenderas.
I en färsk undersökning av godkända business case över tio-miljonersstrecket i ett stort företag fann vi att hela 87 procent aldrig borde ha godkänts. 

Direkt i business caset fanns alla ledtrådar om att projektet var bortom kontroll, att lösningen inte skulle fungera, behovet saknades helt och så vidare. Men allt det missades i utvärderingen.

Att kritiskt utvärdera business case gör ingen populär. Om inte annat för att lägger en tung bevisbörda på dem som kommer med förslaget. 

Men att inte göra det är värre. Släpper man igenom slarviga business case uppmuntrar det till ännu mer slarv, med sämre och sämre resultat som följd. Vissa projektledare kan till och med tycka att luddiga business case ligger i deras intresse – projektet går igenom och de har jobbet säkrat. Det måste stävjas. 

Det är lätt hänt att business case-formatet blir för detaljerat, men ett bra sådant format ska hjälpa teamet att definiera exakt varför företaget ska lägga pengar på ett visst projekt, och visa vad företaget får tillbaka. 

Alltså: Ta fram ett bra business case som tydligt förklarar varför projektet finns och vad det är värt, som maximerar det värdet och sätter upp era mått på framgång. Det blir kontraktet mellan finansiär och verksamhet, och det definierar värdet som ska levereras.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Välj rätt infrastruktur för Big data


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Få företag har en digital strategi

Många företag saknar digital strategi


- CIO Sweden:

big data

De 5 största myterna kring big data enligt Gartner


- CIO Sweden:

Osäkra appar medför stora risker


- CIO Sweden:

De 5 viktigaste egenskaperna hos framtidens chef

De 5 viktigaste egenskaperna hos framtidens chef


- CIO Sweden:

Bristande it-säkerhet kan leda till läckta sjukjournaler


- CIO Sweden:

Livet på landet - CIO på distans


- CIO Sweden:

Dåliga it-system bränner hål i kommunernas plånböcker

Dåliga it-system slösar bort tid och pengar i kommuner


- CIO Sweden:

"Dagens CIO:er måste förstå marknadsföringsteknik"


- CIO Sweden:

Börja arbetsdagen på rätt sätt - men läs inte mejl

Börja arbetsdagen på rätt sätt
- men läs inte mejl


- CIO Sweden:

Svenska chefer sämst i världen på att upptäcka nätfiske


- CIO Sweden:

"CIO:n måste tänka mer som en vd"

"CIO:n måste tänka mer som en vd"


- CIO Sweden:

Gartner: "CIO:er måste engagera sig i affärsbudgeten"


- CIO Sweden:

Här är Avanzas nye CIO


- CIO Sweden:

Vägen till en lyckad it-affär

Vägen till en lyckad it-affär


- CIO Sweden:

Nytt analysverktyg för tågsignalsystem i Europa

Nytt verktyg testar säkerheten i tågsignalsystem


- CIO Sweden:

De kan bli Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Fem i final: Projekten som kan bli Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Fem i final: Projekten som kan bli Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Företag som omfamnar ny teknik når bättre affärsresultat


- CIO Sweden:

5 saker varje ny chef bör göra

6 saker varje ny chef bör göra

Poddradio

Karriärpodden

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 5/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Daniel Karlsson, It-direktör, Transportstyrelsen

Stora it-projekt hos Transport-styrelsen

Annons: Partnerkrönikor

Extremväder ställer krav på disaster recovery


Ute: pris per timme. Inne: affärsnytta

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium


- CIO Sweden:

Titta mot Vintergatan för att förbättra er enterprise arkitektur


- CIO Sweden:

Spegel, spegel säg mig vilken arkitektur jag får

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group