- CIO Sweden:

Dödssynd 7: Dålig planering

Av

Det var bara en grupp som inte hängde med i resonemanget. De som ingick i den kom från en systemleverantör och vägrade planera baklänges – framlängesplanering var det enda man kunde och litade på. Vid tretiden på eftermiddagen lyckades vi övertala dem. 

Halv fyra var de sålda på idén och gick tillbaka till sitt företag och ändrade hela dess arbetssätt. Att planera framlänges är intuitivt. ”Vad behöver vi göra först? Vad behöver vi göra sedan?”, tills man har en sekventiell att göra-lista. Nackdelen är att det brukar resultera i alldeles för mycket jobb mot slutet av projektet, särskilt om det finns en deadline. 

Baklängesplanering råder bot på det. Och fäster uppmärksamheten på det som måste tas itu med tidigt, eftersom det påverkar aktiviteter nedströms.

Ett annat vanligt misstag är att förlora sig i detaljer på ett tidigt stadium. Om du har 3000 punkter på agendan månad två är du överhopad. Koncentrera dig på övergripande aktiviteter, max 100–200 stycken, och bryt upp dem i detaljer när du kommer dit. 

Ett annat är att glömma bort det viktigaste. Det behövs mer än en ”vision” eller ”desired business outcomes”, det krävs designparametrar och andra riktlinjer för att din plan ska
leverera det verksamheten förväntar sig. 

Ett exempel igen: ett projekt som automatiserade vissa processer och måste utbilda viss personal på det nya systemet. Måttet på framgång från projektets sida var att personalen lärde sig handha systemet. 

Men från verksamhetssidan ingick också att personalen trivdes med de nya arbetsuppgifterna, att det fanns möjlighet att avancera, och att pressen inte ökade på dem. Inte riktigt – inte alls – samma sak. Sådant kan göra hela skillnaden mellan ett projekt som ses som misslyckat och ett som ses som lyckat. Minns att skillnadne mellan misslyckade och lyckade projekt lyckas ligger i betraktarens öga. Och att det är verksamheten som är betraktaren. 

Alltså: Börja med affärsmålen och planera baklänges så att du identiferar allt som behövs och inte blir sittande med för mycket sista månaden. Då vet alla också från början vad som måste göras för att leverera varje enskild vinst.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sju outhärdliga typer inom it


- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group