- CIO Sweden:

Dödssynd 9: Bristande förändringsarbete

Av

Jag såg en Powerpointpresentation från en förändringskonsult där 80 procent av bilderna handlade om förändringsobenägenhet. Utan att veta om det tränade han organisationen just i att motsätta sig förändringen. 

På min första föreläsning upprepade jag det mantrat själv, att ”människan motsätter sig förändring”. En herre i publiken sade emot mig direkt – vad människan motsätter sig, sade han, är ”dåligt planerad, dåligt utkommunicerad och dåligt implementerad förändring”. Och han hade ju helt rätt. 

Men tyvärr har förändring blivit en het potatis som ingen vill ta ansvar för. Projektledare kan (ofta för sent) utse speciella ”förändrare” som ska ta tag i den biten. Förändringen ses nästan som något utanför själva projektet. Jag har hört frasen ”ett nödvändigt ont”. 

Ursäkta, men förändring är själva poängen med projektet! Drivkraften! Agendan! Förändring är mer än utbildning och kommunikation – det är beteenden, trossystem, vanor, arbetssätt, policy, processer, mätetal och maktstrukturer som ska ändras. 

När förändring i verksamheten ses som ”en bit man kan ta tag i senare” är projektet dömt att leverera dåligt, kanske misslyckas. Men när förändring i verksamheten ses som syftet med projektet, och allt annat – inklusive systemimplementation – underordnas den förändringen, då visar våra mätningar att de verkliga vinsterna fördubblas. Det gör verksam­heten glad, och mer benägen att släppa till pengar till nya projekt. 

Tyvärr är de så kallade förändringsexperterna ofta en del av problemet. De cementerar tanken att ”människan motsätter sig förändring”. När förändringen målas upp som något svårt och jobbigt, är det inte konstigt att man motsätter sig den.
Använd gärna ordet ”förbättring” istället för ”förändring”. Det ska inte bli ”nytt” eller ”annorlunda”, det ska bli ”bättre”. Folk vill ha det bättre. Folk vill alltid bli bättre och jobba på bättre sätt i ett bättre företag. 

Fast herrn som avbröt mig har fortfarande rätt. Förbättringen måste vara väl planerad, utkommuncerad och implemeterad. Men när så är fallet kan verksamhet och personal visa sig älska den, mer än du trodde var möjligt.
Alltså: Gör förändring i organisationen till din grundbult – poängen med det du gör är att förbättra, allt annat är stöd för förbättrin­gen. Tänk inte på systemet som kärnan i projektet.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sju outhärdliga typer inom it


- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group