Jag såg en Powerpointpresentation från en förändringskonsult där 80 procent av bilderna handlade om förändringsobenägenhet. Utan att veta om det tränade han organisationen just i att motsätta sig förändringen. 

På min första föreläsning upprepade jag det mantrat själv, att ”människan motsätter sig förändring”. En herre i publiken sade emot mig direkt – vad människan motsätter sig, sade han, är ”dåligt planerad, dåligt utkommunicerad och dåligt implementerad förändring”. Och han hade ju helt rätt. 

Men tyvärr har förändring blivit en het potatis som ingen vill ta ansvar för. Projektledare kan (ofta för sent) utse speciella ”förändrare” som ska ta tag i den biten. Förändringen ses nästan som något utanför själva projektet. Jag har hört frasen ”ett nödvändigt ont”. 

Ursäkta, men förändring är själva poängen med projektet! Drivkraften! Agendan! Förändring är mer än utbildning och kommunikation – det är beteenden, trossystem, vanor, arbetssätt, policy, processer, mätetal och maktstrukturer som ska ändras. 

När förändring i verksamheten ses som ”en bit man kan ta tag i senare” är projektet dömt att leverera dåligt, kanske misslyckas. Men när förändring i verksamheten ses som syftet med projektet, och allt annat – inklusive systemimplementation – underordnas den förändringen, då visar våra mätningar att de verkliga vinsterna fördubblas. Det gör verksam­heten glad, och mer benägen att släppa till pengar till nya projekt. 

Tyvärr är de så kallade förändringsexperterna ofta en del av problemet. De cementerar tanken att ”människan motsätter sig förändring”. När förändringen målas upp som något svårt och jobbigt, är det inte konstigt att man motsätter sig den.
Använd gärna ordet ”förbättring” istället för ”förändring”. Det ska inte bli ”nytt” eller ”annorlunda”, det ska bli ”bättre”. Folk vill ha det bättre. Folk vill alltid bli bättre och jobba på bättre sätt i ett bättre företag. 

Fast herrn som avbröt mig har fortfarande rätt. Förbättringen måste vara väl planerad, utkommuncerad och implemeterad. Men när så är fallet kan verksamhet och personal visa sig älska den, mer än du trodde var möjligt.
Alltså: Gör förändring i organisationen till din grundbult – poängen med det du gör är att förbättra, allt annat är stöd för förbättrin­gen. Tänk inte på systemet som kärnan i projektet.