- CIO Sweden:

Dödssynd 9: Bristande förändringsarbete

Av

Jag såg en Powerpointpresentation från en förändringskonsult där 80 procent av bilderna handlade om förändringsobenägenhet. Utan att veta om det tränade han organisationen just i att motsätta sig förändringen. 

På min första föreläsning upprepade jag det mantrat själv, att ”människan motsätter sig förändring”. En herre i publiken sade emot mig direkt – vad människan motsätter sig, sade han, är ”dåligt planerad, dåligt utkommunicerad och dåligt implementerad förändring”. Och han hade ju helt rätt. 

Men tyvärr har förändring blivit en het potatis som ingen vill ta ansvar för. Projektledare kan (ofta för sent) utse speciella ”förändrare” som ska ta tag i den biten. Förändringen ses nästan som något utanför själva projektet. Jag har hört frasen ”ett nödvändigt ont”. 

Ursäkta, men förändring är själva poängen med projektet! Drivkraften! Agendan! Förändring är mer än utbildning och kommunikation – det är beteenden, trossystem, vanor, arbetssätt, policy, processer, mätetal och maktstrukturer som ska ändras. 

När förändring i verksamheten ses som ”en bit man kan ta tag i senare” är projektet dömt att leverera dåligt, kanske misslyckas. Men när förändring i verksamheten ses som syftet med projektet, och allt annat – inklusive systemimplementation – underordnas den förändringen, då visar våra mätningar att de verkliga vinsterna fördubblas. Det gör verksam­heten glad, och mer benägen att släppa till pengar till nya projekt. 

Tyvärr är de så kallade förändringsexperterna ofta en del av problemet. De cementerar tanken att ”människan motsätter sig förändring”. När förändringen målas upp som något svårt och jobbigt, är det inte konstigt att man motsätter sig den.
Använd gärna ordet ”förbättring” istället för ”förändring”. Det ska inte bli ”nytt” eller ”annorlunda”, det ska bli ”bättre”. Folk vill ha det bättre. Folk vill alltid bli bättre och jobba på bättre sätt i ett bättre företag. 

Fast herrn som avbröt mig har fortfarande rätt. Förbättringen måste vara väl planerad, utkommuncerad och implemeterad. Men när så är fallet kan verksamhet och personal visa sig älska den, mer än du trodde var möjligt.
Alltså: Gör förändring i organisationen till din grundbult – poängen med det du gör är att förbättra, allt annat är stöd för förbättrin­gen. Tänk inte på systemet som kärnan i projektet.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka



Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

10 beteenden chefer bör undvika

10 beteenden chefer bör undvika


- CIO Sweden:

It-företag inte tillräckligt engagerade i CSR-frågor


- CIO Sweden:

Stolt e-förvaltare styr SSM:s it


- CIO Sweden:

Bärbar teknik visar på allvarliga säkerhetsbrister


- CIO Sweden:

Big data

Big data - mer än en hype


- CIO Sweden:

Ny teknik öppnar för direktdemokrati


- CIO Sweden:

Peter Krantz, CIO, Kungliga biblioteket

Musikkatalog hos KB blir digital med öppen programvara


- CIO Sweden:

Det smartaste och snurrigaste inom bärbar teknik


- CIO Sweden:

4 personlighetstyper på jobbet

4 personlighetstyper på jobbet


- CIO Sweden:

Nytt e-plåster ska hjälpa sjukvården


- CIO Sweden:

FPs it-ansvarige: "Nätet ger oss nya möjligheter att se trender och mönster"


- CIO Sweden:

4 saker CIO:er och riskkapitalister kan lära sig av varandra

4 saker CIO:er och riskkapitalister
kan lära sig av varandra


- CIO Sweden:

Affärssystem, totalägandekostnad

Här är affärssystemen som är dyrast i drift


- CIO Sweden:

Få kontroll över stresskänslorna

Få kontroll över stresskänslorna


- CIO Sweden:

4 tips för framgångsrik förändring


- CIO Sweden:

Han blir myndighetens nya it-direktör


- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Stolt e-förvaltare styr SSM:s it

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Spegel, spegel säg mig vilken arkitektur jag får


- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group