Fel! Att leverera de här vinsterna är projektets enda existensberättigande, även om det är lätt att glömma det i stridens hetta. 

Ta bara banken som uppgraderade sitt lånesystem – målet var inte att implementera den nya versionen, utan att tidsåtgången per låneansökan skulle halveras, pappersåtgången skulle ner från 233 sidor per lån till 11 (!), kostnaderna skulle minska därefter och konkurrenskraften öka i motsvarande grad. 

Tro mig: verksamhetscheferna såg inte tidsåtgången, pappersarbetet, kostnaderna och konkurrenskraften som en trevlig bonus.

Projektledare kan förhålla sig till vinsten på lite olika sätt. Till exempel:
• Vinsten är något som verksamheten driver hem – inget jag behöver bry mig om,
• Vinsten drivs hem när projektet är klart – inget jag behöver bry mig om,
• Vinsten är inget som mäts, så den är inte värd att fokusera på.
Och när man inte vill mäta vinst beror det på att:
• Man inte vet hur man ska levera vinst (och därför inte vill vara ansvarig).
• Projekt traditionellt inte brukar leverera det som krävs för någon reell vinst.
• Det kräver fortsatt fokus efter att projektet ”är klart”. 

Med andra ord är vinst förknippat med det dunkelt tänkta, med dålig leverans och med duckat ansvar. Men allt det går att komma ifrån. Planera projekten för att leverera affärsvinster, koppla varje mål till affärsvinsterna, håll koll på de vinsterna och hur de förändras allt eftersom projektet fortskrider. 

Och ta fram planer för hur alla vinster ska drivas hem efter avslutat projekt. Det är inte svårt – med disciplin kommer du långt. 

Den som vet att vinsten ska spåras och mätas lägger inte in vad som helst i business caset. ”Inget jag behöver bry mig om?”- attityden då? Tja, ju mer du kan säkerställa de här vinsterna, desto bättre för projektet, desto bättre för din prestation, desto bättre för dig. Det här är skillnaden mellan en bra och en riktigt bra projektledare. 

Alltså: Utgå från vinsterna, och planera baklänges allt som måste göras för att uppnå dem. Ge ditt fulla stöd till fortlöpande spårning och mätning av vinsterna, både under projektets gång och efteråt. Det är ett viktigt mått på framgång.