CIO Sweden

Döddsynd 11: Fel överlämning

På IT-sidan var man ursinnig för att systemet inte var stabilt efter de 30 dagarna och för att det inte uppfyllde de fastställda kriterierna för överlämning till verksamheten. 

På verksamhetssidan var man ännu argare, för att man hade mer att göra istället för mindre (som planerat), och blev tvungen att ta in extra personal, som man inte hann utbilda. Det blev ingen formell överlämning – teamet bara avvecklades.
Men inom själva teamet var man nöjd. Projektet höll tidtabellen, drog över budget bara lite och levererade ett system som funkade (även om det inte var helt stabilt än). 

Nyckelfrågan är: När är ett projekt avslutat? Och svaret bör vara: när man har svart på vitt på att det uppfyller alla i förväg ställda krav. För då är det verksamheten som avgör när det är klart, inte projektteamet själva. 

Ofta går det till så här:
• Teamet ställer inte upp tydliga, mätbara affärsresultat som mål, utan definierar mål i termer av system eller på projektets villkor.
• Verksamheten förstår inte det glapp som uppstår mellan vad projektet levererar och vad verksamheten behöver
• Projektet levererar det det ska, men nu ser verksamheten glappet och börjar tycka att projektet egentligen inte har levererat. Projektet åläggs att överbrygga glappet, men har sällan det som krävs för att göra det
• Teamet avvecklas, och verksamheten känner sig lurad. Ännu ett misslyckat projekt.

Att man kommer överens med verksamheten om ”överlämningskriterierna” på ett tidigt stadium är praxis sedan länge. Men ofta blir det fel kriterier, eftersom projektet planeras för att leverera på sina egna villkor, inte verksamhetens fördelar. 

Byter man kriterier kommer överlämningsdiskussionen istället att handla om vilka på listan som projekt respektive verksamhet ska ta fullt ansvar för. För nu finns det inget glapp mellan vad projektet levererar och vad verksamheten vinner.
Så när projektet leverar som överenskommet har organisationen en plan för hur man ska går vidare och driva hem alla vinster och fördelar man ville ha. Projektet har lyckats. 

För projektsidan är frestelsen att se till att man själv har ansvar för så få punkter som möjligt. Men kom ihåg att målet aldrig bara är att bli klar; målet är att möjliggöra fördelar och vinster för verksamheten. Det och bara det får styra hur ansvaret fördelas. 

Alltså: Bestäm så tidigt som möjligt var projektet slutar och verksamheten börjar – en tydlig överlämningspunkt. Den måste vara mätbar och odiskutabel, och måste göra det möjligt för verksamheten att ta över och driva hem återstående vinster.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

kommentarer just nu. Kommentera du också!

Skriv en kommentarTill kommentarssidan

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

CIO Sweden

Fredrik Frimodig

Han blir eHälsomyndighetens nye CIO


CIO Sweden

Är Bimodal den rätta modellen?


CIO Sweden

Upphandlingsguiden: Resursbemanning

Så upphandlar du resursbemanning


CIO Sweden

Uppkopplade kylskåp förändrar livsmedelsbranschen


CIO Sweden

Till final i CIO Awards - nu talar de på trendkonferens


CIO Sweden

Det bästa du kan göra för din karriär


CIO Sweden

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


CIO Sweden

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


CIO Sweden

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


CIO Sweden

Ny teknik laddar mobilen med lampan


CIO Sweden

Faran med korta sourcing-kontrakt


CIO Sweden

Därför är medarbetare missnöjda


CIO Sweden

Sociala medier orsakar inte ökad stress


CIO Sweden

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


CIO Sweden

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


CIO Sweden

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


CIO Sweden

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


CIO Sweden

2015 blir ett stormigt år


CIO Sweden

Säkerhetsfrågor oroar


CIO Sweden

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister

CIO Lägesrapport

CIO Lägesrapport 2015

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

CIO Sweden

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

Bio med CIO

Krönikor

CIO Sweden

EA ökar företagets Structural performance


CIO Sweden

Släpp det förgångna, blicka framåt


CIO Sweden

EA måste vara summan av alla delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group