Det är andra året i rad som Google toppar listan på världens hundra starkaste varumärken, med ett beräknat värde på 86 miljarder dollar eller runt 505 miljarder kronor. Enligt analysföretaget Millward Brown, som sammanställt listan, har sökmotorjättens varumärke ökat med 30 procent i värde per år de senaste åren.

- Googles rankning har drivits uppåt av fantastisk finansiell framgång och verkligt värde, säger Peter Walshe, chef för globala konton på MIllward Brown till Guardian.

På silverplats kom General Electric, vars varumärke räknas vara värt 71,4 miljarder dollar. PÅ tredjeplats återfinns mjukvarujätten Microsoft (70,89 miljarder dollar) Coca-Cola (58,2 miljarder dollar) är fyra följt av China Mobile (57.2 miljarder dollar).

De fem företagen i toppen på listan är samma som förra året, men alla har de ökat sitt varumärkesvärde med mellan 15 och 30 procent. Apple återfinns på sjunde plats, vilket är en ökning från att ha rankats tia år 2007. Varumärket är också det som ökat allra mest i värde bland de tio bästa på listan, 123 procent.

- Apples 123 procentiga ökning har visat sig bero på en mix av en ström av innovativa produkter som iTouch, iPhone, Leopard och datorer som konsumenterna gett märket mycket kredit för, säger Walshe till Guardian.

Också IBM klättrade tre steg från förra året, från plats nio till sex, med en 65 procentig värdeökning till 55,3 miljarder dollar.