Både i år och förra året kom HP sist i Equaterras undersökning. 2008 fick outsourcingleverantören 55 procent på en skala mellan 0 och 100 där 0 betydde mycket missnöjda kunder och 100 väldigt nöjda. 

- Det här är en nordisk undersökning och jag har hand om kundrelationerna i Sverige, och jag känner inte riktigt igen mig i det här resultatet. I våra egna undersökningar får vi bättre betyg. Dessutom har vi ökat med 10 procentenheter från förra undersökningen för ett år sedan, och det är den största ökningen bland alla företagen som är med. Sen vet vi att våra kunder tycker ganska olika, av en del får vi höga betyg och av andra låga, säger Magnus Silfverberg, HP:s Sverigechef för affärsområde outsourcingservices. 

Förra årets undersökning blev lite av en väckarklocka för HP, och under året som gått har man jobbat hårt med kundrelationer. 

- Vi satsar på flera olika områden, vi förbättrar kvaliteten i leveransen och har minimerat incidenterna. Vi försöker också vara proaktiva mot kunden och komma med förslag, säger Magnus Silfverberg. 

Ni låg sist, men skillnaden till ettan Logica var bara 12 procentenheter. Alla är alltså på ungefär samma nivå. Vad kan ni som sourcingleverantör göra för att sticka ut på marknaden? 

- HP tror att för att diffrentiera sig kan man inte bara gå in och ta över förvalta vad kunden redan gör. Då blir det svårt att tillföra ett värde. Istället tror vi på att förändra miljön och vidareutveckla tjänster. Vi försöker jobba med flexibilitet och att erbjuda kunden att köpa kapacitet. Nu gäller det att presentera och tydliggöra de erbjudandena.