IT i rymden - CIO Sweden:

Nasas marslandare: En IT-utmaning utan like

Av

Jim Rinaldi, CIO på Nasas Jet Propulsion La­bo­ra­tory, JPL.
Jim Rinaldi, CIO på Nasas Jet Propulsion La­bo­ra­tory, JPL.
Den 25 maj gick Nasas Mars­landare Phoe­nix in i Mars­atmo­sfären, med en hastighet av nära 21000 kilo­meter i timmen. Uppdraget var att över­leva tre månader på Mars. Att utforska ­marken och isen och se om den röda planeten kan rymma liv. Phoenix landade utan problem inför världens ögon som kunde följa landningen på webben.

Intresset
för projektet var enormt. Mellan den 21 och 27 maj hade Phoenix­delen av Nasas webbplats över 8,7 miljoner sidvisningar. Men frågan är om någon följde projektet med större intresse än Jean­ne Holm. Hon är första kunskapsarkitekt, Chief Knowledge Architect, på Nasas Jet Propulsion La­bo­ra­tory, JPL, där rymdfarkoster som Phoenix konstrueras och rymdfärder planeras. Och som sådan är hon en av dem som har sett till att alla bilder och all video från projektet blivit omhändertagna och levererats prompt till såväl Nasas personal som till allmänheten.

En annan person som följde det hela med stor uppmärksamhet var JPL:s CIO Jim Rinaldi. Han konstaterar att det höga intresset för marslandningen har gjort alla Nasas webbsajter om Phoenix mycket populära – och att det i sin tur har ställt krav på att de ska vara innehållsrika och uppdaterade.
– All information som presenteras har kommit ut i rätt ögonblick. Bilderna läggs ut nästan direkt när vi fått dem från världsrymden – och det har drivit på intresset ytterligare.



Andra gången gillt

Få IT-proffs får någonsin chansen att jobba med något så stort och spektakulärt som en marslandning. Men för Jeanne Holm är det faktiskt andra gången gillt. Förra gången var 2004, vid Nasas förra marsprojektet, då hon – liksom nu – var ansvarig för allt som publicerades på webben.

Det är knappast ordinära webbinnehållshanterings-projekt hon jobbar med: De krav och utmaningar som ställs är bokstavligt talat inte utav denna världen. Videoklipp och foton färdas hela långa vägen genom världsrymden, från Mars till Nasas rymdantenner, för att landa i Nasas datorer. Här bearbetas de, för att slutligen läggas ut till allmänhetens beskådan.
– Våra data är miljoner kilometer bort, konstaterar Jeanne Holm.

Men resan
är inte slut än. Bilderna och videoklippen ska färdas via olika kanaler som webb, TV och podcast, ut till olika tittare, dels internt till Nasas personal, dels till allmänheten via University of Arizonas webbservrar och sajten nasa.gov.web.

Nasa-sajten måste också klara ­av att leverera realtidsvideo från diverse evenemang här på jorden, exempelvis från konferenser och vetenskapliga diskussioner och annat som rör Marslandaren. Nasa drar sig inte ens för att anamma webb 2.0-teknik. Det gjordes till och med en utsändning av Marslandningen i Second Life.

Hur går man då tillväga för att hantera ett så krävande innehållsflöde?
– Tricket är att ha en arkitektur som är extremt skalbar, flexibel och robust. Det handlar om att kunna samla in och processa informationen blixtsnabbt, säger Jim Rinaldi, som har låtit oss titta in bakom kulisserna på det enorma projektet och ta del av erfarenheter hela vägen från innehållshantering till hårdvarustöd.

Finns det liv på mars?
Marslandarens uppdrag är att besvara flera viktiga frågor. Den viktigaste är om det kan finnas liv vid marspolerna. För att kunna ta reda på det måste man studera vattnets historia i området och hur dynamiken vid polerna påverkar klimatet på Mars. För detta har vetenskapsmännen en rad kluriga prylar till hands. Den läckraste är troligen en robotarm, byggd av JPL, som kan gräva upp och lassa in jord och is för vidare analys.

I uppdraget medverkar forskare från University of Arizona, tekniker från JPL och experter på flygsystem från Lockheed Martin Space Systems.

Jeanne Holm
arbetar med innehållshanteringen tillsammans med flera kollegor. Bland annat Carla Bitter, som håller i utbildning och relationer med allmänheten när det gäller marsresan på University of Arizona och Charles White, JPL:s expert på virtuella världar, som ansvarar för projektet i Second Life.

Phoenix-expeditionen är en möjlighet för trion att bygga vidare på sina kunskaper från 2004. Då var första gången bilder från rymden kunde beskådas på webben bara en kvart efter att Nasa hade tagit emot dem.
– Det var en enorm omställning. Tidigare kunde forskarna analysera bilder i timmar, dagar och veckor innan de publicerade dem ihop med analysen, konstaterar Jeanne Holm.



Realtidsdata från rymden
Om vi ser tillbaka bara sex år i tiden, till 2002, var Nasas infrastruktur för innehållshantering allt annat än sofistikerad, avslöjar Jeanne Holm vidare. En ensam server i källaren skötte Nasas webbplats där publiken fick nyheter om expeditionen.
– Om du besökte sajten på den tiden kunde du mötas av meddelanden som ”kom tillbaka vid tre och se presskonferensen”. Det var den senaste tekniken, vad Nasa anbelangade. Att få ut information på webben var en tidskrävande och påfrestande process, säger hon.

Men 2003
lanserades en ny webbportal vilket Marsprojektet 2004 kunde dra stor fördel av. Nasa samarbetade då med innehållshanteringsföretaget Vignette om hur materialet skulle publiceras internt och externt. Som nämnts, lyckades man få ned ledtiden för publicering till en kvart.

Men den
här gången har man valt att ta det hela ännu ett steg längre.
– Vi lägger ut bilderna allt eftersom de når jorden från marslandaren. När vi ser dem, ser allmänheten dem. Analysen äger rum inför världens ögon i realtid, säger Jeanne Holm.

Nästan, får vi lov att tillägga. Bilderna och filmklippen från Mars måste förflytta sig ett tag via antenner ute i rymden, och bearbetas av datorer på jorden, innan de läggs ut. Så det är inte riktigt video från Mars ”i realtid”, men det går ändå snabbt.
Gigantiska mängder data

Hur många
människor följer då mars­­landaren på webben? Tja – många! Över 250 000 följde förberedelsena på Nasas tv, varav 50 000 samtidigt, enligt Jeanne Holm.
– 2004 var det över 60 miljoner besökare, över 550 miljoner sidvisnin­gar och 17,5 miljarder träffar. Den här gången räknar vi med en betydande ökning, kanske en fördubbling.
När det gäller mängden data som är inblandade hanterade gruppen över 330 terabyte data vid Mars­land­ningen 2004, berättar Jeanne Holm. Även det kommer att bli mer vid 2008 års expedition.

För att kunna hantera alla dessa bilder och videoströmmar är Jeanne Holm, Carla Bitter och deras kollegor beroende av ett internt innehållshanteringssystem. Men hårdvara och cachning köper de utifrån.
– Vi har stora efterfrågetoppar. Vi vill kunna hantera de topparna, men samtidigt vill vi ha en kostnadseffektiv organisation. Nyckeln ligger i vår arkitektur för att lagra och leverera informationen, säger Jeanne Holm.
ovärderliga verktyg

Ett viktigt verktyg som används för att hålla ordning på materialet är Vignette 7.2 – och då särskilt Vignette ­Builder och Vignette Portal. Materialet från marslandaren ska som sagt matas vidare till olika tittare via olika kanaler, som podd­radio, Nasa-tv, webben och Second Life. Och då gäller det att ha ett verktyg som kan hålla reda på och hantera alla format.
– Vi tar samma innehåll och visar upp det på många olika sätt och med alla medel, förklarar Jeanne Holm.
Vissa bilder läggs ut omedelbart och förses med bildtext, eller skickas till museer. Andra får ingå i jätte­lika bildmosaiker som ger en föreställning om de magnifika scenarier som Nasas rymdfarkoster möter.

Carla Bitter tycker att Vignette har varit ovärderligt i jobbet med att ta fram de bästa bilderna. Särskilt om man jämför med hur det var förr.
– Vid tidigare expeditioner fanns det inget sådant system, så folk bytte bilder via lösa diskar, säger hon.

En annan
utmaning, utöver att han­­tera datamängderna, är att hantera det utspridda arbetslaget.
–Innehållshanteringssystemet måste vara lätt att använda och agnos­tiskt. Allt handlar om hastighet och korrekthet, säger Jeanne Holm.

På utsidan
använder gruppen Sun­gard för att hysa Nasaportalens maskinvara och Etouch Systems för att hantera den för Nasas CIO. Akamai hanterar halvvägsbuffringen. Och Nasas tv får dessutom hjälp med strömmande data från Yahoo.

Video
för interaktivitet på webben är en av de största förändringarna, enligt Jeanne Holm.
– Det går inpå livet, att döma av gen­svaret. Tittarna känner sig som om de verkligen var på plats.

Om
Nasas video kraschade på grund av allt för stor efterfrågan skulle det vara katastrofalt.
– Att vi har webbplatsen inhyst utanför Nasas nätverk betyder att vi kan göra vårt jobb, förklarar Jeanne Holm.

Kvalitet och tid i fokus
Måttstockarna som Nasa applicerar på Jeanne Holms grupp är inte riktigt desamma som andra IT-ansvariga vanligen behöver förhålla sig till. Det måste verkligen vara rätt information – och det måste gå undan.
– Internt är vi stekta om vi inte lägger ut korrekta data. Våra vetenskapsmän är mycket noggranna. Den andra måttstocken är hur snabbt vi får ut materialet, video och analys, till allmänheten. Till stor del bedöms vi efter vår förmåga att klara det.

Därför
är samarbetet med Sun­gard, Akamai och Yahoo viktigt: – Man måste inse att man inte vill hamna i en situation där framgång blir ett problem. Men det handlar inte bara om teknik. För varje marsfärd lär sig Nasas innehållsguruer mer om hur de ska anpassa materialet till olika åhörare.
– Vår externa publik har blivit mer sofistikerad. Samtidigt finns det åttaåringar där ute som laddar ner våra poddsändningar, säger Carla Bitter.
– Vi jobbar verkligen på att bli bättre på att förklara saker för vår publik, säger Jeanne Holm.
– Vår publik växer och växer. Och när publiken lär sig mer uppstår utmaningen att fortsätta att ge folk begriplig information samtidigt som vi ger mer vetenskaplig information.

Sådana här frågor handlar i grund och botten om informationsarkitektur, enligt Jeanne Holm. Hon och hennes medarbetare vill att både en åttaåring och en forskare ska kunna klicka sig ner från startsidan och hitta det de söker. Det är en orsak till att informationsarkitekturen blir mer och mer sofistikerad, förklarar hon.

Tragisk premiär
Det här är också första gången som användargenererat innehåll kommer att spela en viktig roll i upplägget. Men faktum är att Nasa fick sina första lärdomar i användargenererat innehåll på ett tragiskt sätt.
Det var när Jeanne Holms och hennes grupp arbetade på att starta Nasas portal de fyra veckorna innan rymdskytteln Columbia kraschade.
– Tanken var att öppna den måndagen efter. Men jag bestämde att vi skulle testa med belastning medan vi släppte in besökarna, så portalen öppnades lite tidigare än planerat. Tio timmar senare förlorade vi skytteln, minns Jeanne Holm.

Medlemmar
av kongressen lika väl som vanligt folk kunde besöka por­talen och få de senaste nyheterna samtidigt som de utspelade sig.
– Det var en hemsk tragedi, men när det inträffade kunde vår grupp hjälpa allmänheten.
Kämpar med webb 2.0

Idag kämpar arbetsgruppen med webb 2.0. Det handlar dels om att uppmuntra interna arbetsgrupper till dynamiskt samarbete via verktyg som bloggar och wikier. Dels om att låta allmänheten vara med genom satsnin­gen i Second Life.
– Det är en stor förändring. Om folk vill engagera sig i Nasa vill vi att de ska vara med i familjen. Det är väldigt spännande för oss också, säger Jeanne Holm.

Så den 25 maj kunde alltså de som kände sig manade se landningen i Nasas område i Second Life. Besökarna kom in som avatarer, klädda i virtuella rymddräkter, satt på virtuella läktare och minglade i en atmosfär som inte hade mycket gemensamt med hur det var på stränderna i Florida under rymdfärdernas storhetstid på 1960-talet.
– Det var ett häpnadsväckande stort intresse och deltagande, säger Jim Rinaldi som ser hur den framväxande uppsättningen tekniker ger utrymme för ett helt nytt sätt att samarbeta och delta i händelser.
– Det känns fortfarande lite som datorspel, men det blir mer och mer populärt. Vi kommer att fortsätta att lära oss vilka möjligheter som finns.

Jim Rinaldi anser att CIO:er inte får underskatta konsument-IT och att det är viktigt att ha klart för sig att den får mer och mer inverkan på traditionell arbetsrelaterad IT.
– CIO:er bör tänka på hur deras IT-infrastruktur och IT-tjänster sprider sig långt utanför de fyra väggarna på företaget, datacentren och infrastrukturen. Kunderna kommer att använda externa tjänster med eller utan vår IT-organisations medverkan. Vi måste fundera på hur IT ska göra detta möjligt, i stället för att försöka kontrollera det för mycket eller stoppa det, säger han.

Sover på jobbet
Hur är det då att vara med i IT-gruppen som arbetar med marsexpeditionen på det mer personliga planet?
– Sådana här projekt är stimulerande och påfrestande på samma gång. Vi tar med sovsäckar till jobbet. På sådana här grejer sover man helt enkelt inte, säger Jeanne Holm.

Men hon betonar även behovet av ett välplanerat ledarskap.
– Ledaren måste hålla igen på takten. Man kan inte stressa sönder hela arbetsgruppen samtidigt.

Oavsett om
Phoenix hittar tecken på liv på Mars eller inte kommer ­expeditionen att ha hjälpt Nasa att för­fina sina innehållshanteringsverktyg och sin strategi.
– Det vi har lärt oss om att använda ny teknik för att nå allmänheten kommer att överföras direkt till andra Nasaprojekt, säger Jim Rinaldi.
– Vi nådde människorna direkt och de var totalt engagerade när de kunde följa marslandaren hela vägen ner till planetens yta. Och när den började gräva efter tecken på liv.


Översättning: Anders Lotsson
Foto: NASA



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

Fullständigt namn: National Aeronautics & Space Admini­stration
Grundat år: 1958, när Sovjet sköt upp sin Sputnik
Antal anställda: 17 000
Budget: 17 mil­jarder dollar
Lyder under: USA:s regering

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin


- CIO Sweden:

Så hanterar du 90-talister på it-avdelningen

Fredrik Greberg, Trioptima


- CIO Sweden:

Se föredragen från CIO Trend 2014


4 svarar - CIO Sweden:

Så spenderar CIO:erna sin sommar

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group