Det är den stora kommunikationsbyrån Burson-Marsteller som undersökt utbredningen av företagsbloggar bland de största nordiska börsbolagen. Slutsatsen de drar är att 9,1 procent, eller 12 av de 132 bolagen har minst en företagsblogg. Fyra av dessa tolv företag har dessutom två eller fler företagsbloggar.

Undersökningen
visar också att det är de svenska företagen som leder den här utvecklingen. Tio av de 56 svenska bolagen, eller 17,9 procent, har minst en företagsblogg. Det är inte bara högst i norden, utan dessutom en högre andel än bland företagen på Fortune 500-listan, där 14,8 procent av företagen har en företagsblogg
- Tack vare framväxten av sociala medier har vi sett en stor förändring av medielandskapet. Företag och organisationer håller sakta på att anpassa sig till denna nya miljö där de inte längre har möjlighet att kontrollera budskap fullt ut. Vi ser nu att de största nordiska börsbolagen öppnar upp för en konversation med olika intressenter med syfte att skapa dialog, säger Hans Kullin som är nordiskt ansvarig för digital PR på Burson-Marsteller.

Nio av
de tolv nordiska företagen har kommentarsfunktion på minst en av sina bloggar. Ett annat sätt som tre av företagen använder för att öppna upp för dialog och bidra till diskussionen är att tilllåta “trackbacks”, en metod att visa vilka andra bloggar som länkar ett  blogginlägg.