På Starbucks har man en lång tradition av att skatta det fysiska mötet högt – inter­aktionen ansikte mot ansikte. ”Executive immersion”-programmet är instiftat för att nya chefer ska lära sig den kulturen, säger utbildningschefen Margaret Wheeler.

– Om de får bekanta sig med kärnverksamheten genom att jobba hands-on med våra baristor, så har våra chefer chans att få
förstahandskunskaper om saker som kanske aldrig skulle bli synliga för dem annars, säger hon.
– Sedan kan de använda de de har lärt sig och hitta verktyg, resurser och sätt att leverera som gör Starbucksupplevelsen ännu bättre för varje kund som kommer in.

– Jag fick så mycket energi från personalen under min vecka, när jag såg hur entusiastiska de var, berättar CIO:n Stephen Gillett.
– Både chefer och baristor hade massor av frågor om strategi, om vad som är på gång på IT-sidan, hur ny teknik kunde hjälpa dem i jobbet. Och en sak vi jobbar med är att förnya vissa breda plattformar, från kassalinjen till schemaläggning. Så det handlar verkligen om att ge dem vad de behöver för att göra kaféerna effektiva och produktiva.

– Jag hade med mig min laptop och visade prototyper av nya system. Så fort de hade rast kom de och ville
titta. De frågade om sådant som ifall olika dokument och data gick att visa på sätt som var bättre för dem. De frågade en massa om vad som var på gång och när, och de var verkligen engagerade i detaljer som de ville ändra på i framtida versioner.

Robert Spector, en expert på handelssektorn som skrivit böcker om Amazon.com och klädkedjan Nordstrom, säger att den här typen av chefer-på-golvet-program generellt sett lönar sig.
– Om jag är chef och jag ska ta beslut om hur en anställd på golvet gör sitt jobb så tar jag ju bättre beslut om jag har sett med egna ögon vad de kan få för effekt, noterar han.

– Jag vet dock inte riktigt hur vanligt det är med sådana här program. Men på företag som Nordstrom har i stort sett varenda chef börjat på golvet och jobbat sig upp, utom CIO, CFO och CTO, så de vet väldigt väl vad som händer på alla nivåer.

För Giletts del var det hela så lärorikt att han försöker ordna så han får stå i kafé regelbundet, ett eller två skift i månaden, särskilt under viktiga utrullningar. Han har också planer på att skicka senior IT-personal på lik­nande program.
– Särskilt, säger han, om de jobbar med nyckelfunktioner som direkt påverkar kafeet.