- CIO Sweden:

Världens största kaffekedja - på fallrepet

Av

Självförvållade problem, tycker analytikern Paula Rosenblum på RSR.
– När man ser att jämförbara kaféer, som har varit öppna mer än ett år, säljer mindre, ja, då snyltar förmodligen de nya på de gamla. Och det inser Wall Street, säger hon.

Det som skulle bli bättre affärsprocesser resulterade också i mindre mysiga kaféer.
– I ivern att öppna nya kaféer hittade man effektiva sätt att lagra kaffe tätt förseglat och nya kaffemaskiner. Sedan luktade det mindre kaffe i lokalerna och Starbucks kändes inte längre vare sig intimt, unikt eller lyxigt.

Men bra IT hade man. Annars hade kedjan aldrig kunnat växa så som den gjorde.
– De hade bra system för att hantera lokaler, geografi och målgruppsurval. Och de använde IT för att skala uppåt snabbt.

Men till slut insjuknade företaget. ”Vi är på väg ut ur en period när vi investerade i infrastruktur snabbare än vi växte”, medgav nygamla vd:n Schultz i ett mejl till alla anställda.
 
Nu skulle man sätta tillbaka fokus på kundupplevelsen i kaféerna och nya produkter, dra ner på expansionstakten i USA och stänga de kaféer som gick sämst (men istället expandera utomlands); blåsa liv i de känslor som en gång fanns mellan företag och kund; och lägga om organisation och ledning för att kunna ge bättre stöd åt detta nya kundfokus.

”Enkelt uttryckt: vi ska gå tillbaka till det som har gjort Starbucksupplevelsen och Starbucks så unikt.”

Konkret, vad kan IT göra? Ett exempel är datamining på alla kundkort för att analysera köpmönster. Så att man blir bättre på att lista ut vilka nya produkter kunden vill ha.
– Målet är inte att folk ska gå och fika oftare, utan att de ska köpa mer när de fikar. Kaffe och en kaka. Eller en större kopp istället
för en mindre, säger Pamela Rosenblum.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


- CIO Sweden:

Det bästa du kan göra för din karriär


- CIO Sweden:

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


- CIO Sweden:

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


- CIO Sweden:

Ny teknik laddar mobilen med lampan


- CIO Sweden:

Faran med korta sourcing-kontrakt


- CIO Sweden:

Därför är medarbetare missnöjda


- CIO Sweden:

Sociala medier orsakar inte ökad stress


- CIO Sweden:

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


- CIO Sweden:

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


- CIO Sweden:

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


- CIO Sweden:

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


- CIO Sweden:

2015 blir ett stormigt år


- CIO Sweden:

Säkerhetsfrågor oroar


- CIO Sweden:

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister


- CIO Sweden:

Hur effektiva är personlighetstesten?


- CIO Sweden:

Claudia Olsson

Hon brinner för att förbättra världen


- CIO Sweden:

Vägen till det digitala företaget


- CIO Sweden:

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar


- CIO Sweden:

 Nicklas Lundblad

"Det var en gång en CIO ..."

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Släpp det förgångna, blicka framåt


- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group