Väg- och asfaltsbolaget NCC Roads gör en storsatsning på integrerad kommunikation, unified communications. Företaget har omkring 4 500 medarbetare och stora delar av organisationen ska få tillgång till nya metoder för att kommunicera i samband med att arbetet med en ny it-strategi drar igång.

– Drivkraften är helt klart besparingar. Om du bara tittar på direkta besparingar, som minskade reskostnader och billigare telefoni, skulle vi kunna hämta hem investeringen på sex till tolv månader om vi rullade ut allt direkt, säger NCC Roads CIO Anders Torell.

När den gamla it-strategin handlade mycket om att konsolidera system och infrastruktur ligger fokus i den nya på att it ska skapa konkurrenskraft och affärsnytta. Satsningen på integrerad kommunikation var en av de mer direkta att införa, den syftar bland annat till att förbättra kommunikationen med partners och kunder.

Men Anders Torell vill inte rulla ut allt nytt på en gång. Löftet med integrerad kommunikation är nämligen inte bara att den direkt sänker kostnaderna. Den ger också nya möjligheter att samarbeta, något som verksamheten måste lära sig och vänja sig vid.

– Jag är allergisk mot teknikprojekt med ny, häftig teknik som rullas ut utan förankrad affärsnytta. Vi har tittat på hur våra organisations arbetsplatser ser ut och hur de anställda arbetar och beter sig utifrån ett kommunikationsperspektiv.

– Vi kommer istället att fokusera på att få ut det här i verksamheten och få grupperna att förstå nyttan, steg för steg.

De möjligheter som Anders Torell tror att företaget kommer att nå på sikt är bättre samarbete mellan grupperna och en minskad ledtid för att få igång nya projekt. Men detta är något som inte ska drivas från den tekniska sidan.

– Min syn är att det är viktigt att personalavdelningen har en strategi för hur den nya arbetsplatsen kommer att se ut, tyvärr saknas det på många företag. Med det inräknat kan det bli den viktigaste biten.

Niklas Johnsson, vd på konsultbolaget Uclarity som hjälpt NCC med planeringen, anser att de direkta besparingarna är enkla att se och ofta i sig kan motivera en investering. Men de indirekta fördelarna visar sig senare och är ofta ännu viktigare.

– Det är det som är intressant, du ser investeringsvinster direkt, men sedan börjar man se de andra nyttorna. Min erfarenhet är att det tar mellan ett eller två år innan man börjar uppskatta de skillnader som skett, säger Niklas Johnsson.

Fakta

Lösningen bygger på Microsofts Office Communications Server och inkluderar förutom ip-telefoni och videokonferenser. Ett viktigt inslag är även informationstjänster för partners samt ett brett stöd för webben 2.0-tjänster som communities.