Tåget är grönare än både bilen och flyget – det vet ingen bättre än SJ. För att bli ännu grönare tog man förra året ett helhetsgrepp och bestämde sig för att upphandla it med tydliga miljö- och hållbarhetskrav. För miljöns skull – och för kundernas. 

– Många av våra kunder, särskilt företag, väljer att resa med oss av hänsyn till miljön. Därmed blir miljöarbetet en konkurrensfördel, så det satsar vi hårt på. IT har släpat efter en aning, men med vårt IT-sourcingprogram har vi kommit ikapp väldigt bra, säger Shirin Laji som har lett programmet. 

Berätta mer om de nya miljökraven ni ställer vid it-upphandling!

– Dels kräver vi att leverantören är ISO 14001-certifierad, har mätbara miljömål, en utsedd miljöansvarig och ställer krav på sina underleverantörer. Dels ska leveransen till SJ uppfylla ett antal miljökrav. Bland annat ska leverantören kunna påvisa en årlig minskning av vår energianvändning. Annars utgår vite – till en miljöfond i ett utvecklingsland. 

Tjänar ni också något ekonomiskt på det här projektet?
– Ja, vi har gjort direkta effektiviseringar på cirka 15 procent. Vi har exempelvis gått från ingen virtualisering till 50 procents virtualisering på serversidan, vilket minskar både miljöpåverkan och kostnader. Det motsvarar 80–90 villors årsförbrukning av uppvärmning. Vi följer elförbrukning och andra parametrar som reducerar kostnader. Men viktigast vid utvärderingen är miljöaspekten, inte ekonomin. 

Är det någon del i projektet som du vill kalla extra innovativ?
– Vi tog steget längre än alla andra genom att kräva att samtliga leverantörer ska vara certifierade enligt miljöledningsstandarden ISO 14001. Och miljön har till och med fått en egen bilaga i våra leverantörskontrakt, med egna servicenivåer och viten. Det är något helt unikt.
– En leverantör, som har ledning och styrelse utomlands, sade direkt att det inte fanns någon möjlighet för dem att certifiera sig. Då sa vi att det var ett måste om de ville ha oss kvar. 

Hur gick det?

– Bra! Idag är de otroligt glada att vi ställde de här kraven, för det slutade med att de blev certifierade och kan använda oss som referenscase. Vi fick många sådana resultat, där leverantörer först tyckte det var svårt att följa SLA, men blev nöjda sedan. 

Hur har organisationen och kunderna märkt av projektet?
– Vi har fått bättre kvalitet och lägre kostnader! Och som kund till SJ kan man vara säker på att alla hos oss, inklusive IT, jobbar hårt med att minska företagets miljöpåverkan.
– Miljömedvetandet på SJ är väldigt högt. Jag har varit länge på Ericsson och andra globala företag, men aldrig sett ett liknande miljöengagemang. Med det här projektet har vi kommit ännu ett steg längre! ]

Artikeln var publicerad i CIO 8
SJ:s gröna IT-sourcing var en av fem finalister i CIO Awards 2009


Fakta

  • Miljökrav på samtliga it-avtal
  • IT-stöd ... Metodik för framtagning av RFP, utvärdering, förhandling och avtalsskrivning
  • Berörda system ... Samtliga it-system och -applikationer på SJ
  • Användare ... 4 000
  • Miljövinst ... all SJ:s it har blivit betydligt grönare