”Indierna är generellt mer tillbakadragna än vi, men det är något vi försöker ändra i vår organisation.

Vi genomförde alla intervjuer på helgerna eftersom de inte har möjlighet att ta ledigt för att gå på anställningsintervju, och vi intervjuade närmare 200 personer på en helg. I det omfattande rekryteringsarbetet var den nästan ingen av indierna som var punktlig. Det löste sig ändå, men för vissa blev väntetiden lång. Det var ingen som verkade tycka att detta var något problem.

Många har hög utbildning och stark kunskapstörst. Det är förstås en viktig del av ambitionen att göra karriär.

Familjen har mycket att säga till om i Indien. Föräldrarna bekostar barnens utbildning och är beroende av att barnen försörjer dem på ålderns höst. Vi anställde en kille vars familj tyckte att han skulle välja det säkra företaget, det med känt namn, istället för oss. Ovanligt nog gick han emot sin familj och började hos oss.

Vi har vid ett par tillfällen varit ute med alla medarbetare och ätit och firat och då märker vi att indierna inte är vana vid vår svenska dryckeskultur. Faktum är att två av våra medarbetares fruar har förbjudit sina män att följa med företaget ut och festa.

Det indiska samhället kommer väldigt nära och är intensivt, det blir extremt många intryck. När man åker till Indien har man ett stort behov av att bo så att man kan dra sig tillbaka och koppla av i slutet av dagen.”


Tänk på att ...

  • Teknisk kompetens är inte alltid viktigast vid rekrytering. Affärsförståelse, kommunikation och ”company culture fit” är lika viktigt.
  • Indier har svårt att säga nej, så ställ många följdfrågor. Kroppsspråk är viktigt, lär dig gesterna ...
  • De klagar sällan – är de missnöjda byter de jobb istället. Var observant när de talar om utvecklingsmöjligheter!
  • Humor funkar alltid för att bryta isen och få alla att tala i grupp.
  • Skaffa de bästa advokaterna! Gör ordentlig ”due diligence” innan du signar på kontrakt.
  • Tid är mycket mer relativt i Indien – ”klockan 11” kan betyda runt 11, runt 12 eller under dagen. Bli inte förvånad om folk kommer för sent.