Medie­koncernen Forma Publishing Group har cirka 350 anställda i Sverige, Finland och Estland. De senaste åren har man genomfört en rad stora förändringar på it-sidan. Bland annat har man infört en ny webbplattform, bytt affärssystem och outsourcat driften. Det innebär att Anneli Angeling, som är CIO, har fått lägga ungefär två tredjedelar av sin arbetstid på förändringsprojekt.
– Det är väldigt mycket. Jag skulle ­önska att jag kunde få loss mer tid till att titta framåt och planera.

Utöver det lägger hon mer tid än önskvärt på att få teknik att fungera.
– Man skulle verkligen vilja att tekniken och de delarna tog minimalt med tid. Det är ju bara smör och brödrutiner, så det borde räcka med avstämningsmötena, men så är det tyvärr inte alla gånger, säger hon.
När förändringsprojekten är i mål hoppas hon på att få mer tid till att se över vissa strategiska delar: virtualisering, integration och en översyn av serverparken är ett par av de områden som står på Annelis lista. Men när det är klart är det troligt att hon kommer att få ägna mycket av sin tid åt förändringsprojekt igen.

Till höger: Anneli Angelings CIO-klocka.

Anneli Angelings knep när det gäller time management är tydlighet. För hennes egen del handlar det om att hålla sig till de frågor där hon gör mest nytta. När det gäller organisationen handlar det om att tydliggöra gränssnitten i organisationen.

– I en liten organisation som vår finns många sårbarheter och beroenden, men man kan tydliggöra gränssnitten mellan processer och klar­göra vem som gör vad och när.

Det är enkla nyckelfrågor som underlättar och effektiviserar jobbet som CIO, tycker hon. Och som så ofta handlar det egentligen om vanligt hederligt sunt förnuft. En viktig ledstjärna i Anneli Angelings arbete är att se verkligheten som den är.

– Även om man vill och tror att allt ska gå som på räls, kommer det alltid att hända oförutsedda saker. Man får räkna med det. Om man har en bild av att allt ska vara felfritt kommer man att känna sig störd.

Så tickar CIO-klockan för ...