Myt: Macar är för dyra
Kostnaden för en Mac är helt klart ett av de största hindren. Men flera CIO:er hävdar att lägre supportkostnader väger upp det högre inköpspriset. Tom Kelly, CFO och CIO på Healthcare IP Partners, köpte in Macar till företaget som i övrigt använder Windows-maskiner, för att minska bördan på supporthanteringen och minska kostnaden för den.

– Det är inte bara att Mac-användare upplever färre problem. De tar också ett eget ansvar genom att själv hitta lösningar eller helt enkelt ta sin dator till en Apple-butik, säger han.

Enligt en undersökning som är gjord av Enterprise Desktop Alliance är Macar billigare i sex av sju kategorier: problemlösning, telefonsupport, systemkonfiguration, användarutbildning och infrastruktur som servrar, nätverk och skrivare.

Motståndare mot Macar, däremot, pekar på de höga kostnader det innebär att behöva stödja två operativsystem. En läsare kommenterade en tidigare artikel kring ämnet i CIO Magazine på följande sätt: ”Besparingarna i användarsupport äts upp av ökade kostnader för säkerhetskopiering, administration, antivirus, kontorsprogram och rättighetshantering. Allt det behöver ändras eller införas på nytt för Mac-miljön”.

Sanningen ligger någonstans mittemellan.

Robert Pickering, CIO på AAA Allied Group, säger att startkostnaden för en Mac är betydande. Företagets standardval av bärbara, från HP, ligger på cirka 7 000 kronor, medan en Macbook Pro börjar på 15 000 kronor. Den här kostnaden innebär att anställda måste vara verkligt övertygande för att få företaget att köpa in Macar till dem.
– Folk tittar ofta bara på initialkostnaden. De tittar exempelvis inte på värdeminskningen eftersom det ger effekt först om tre eller fyra år, säger Robert Pickering.

Den högre kostnaden för Mac-datorer som inköpspriset innebär balanseras av just en mindre värdeminskning. En tre år gammal HP-dator är i praktiken värdelös, hävdar han. Trasiga hårddiskar och spruckna höljen.

En tre år gammal Macbook Pro däremot kan säljas på E-bay för 7 000 kronor. Eller så kan datorn användas ytterligare ett år.
– Och då hamnar kostnaden på samma nivå som för vår standard-HP, säger Robert Pickering.

När det gäller mjukvara menar han att företaget sparar på lägre licenskostnader. En Mac behöver inte antivirus mjukvara exempelvis. På en Windows-pc är det ett måste.

Men ett problem är att Macar ofta behöver desktopvirtualisering för att kunna köra nödvändiga Windows-program.
– Det är en hake. Det blir dyrt att köra Windows på en virtualiserad miljö ovanpå något annat.

Men Robert Pickering tror att det problemet är övergående. Anställda går ofta över till Mac-program efter några månader, utom Outlook som ännu inte finns för Mac. Men det kommer också att försvinna eftersom Outlook kommer till Mac i och med lanseringen av Office 2010 för Mac.

Myt: Medarbetarna behöver inte Mac
En del anställda behöver verkligen en Mac för att kunna göra sitt jobb. Grafiska formgivare till exempel, eftersom programsviten som dominerar den branschen, Adobe Creative Suite, inte fungerar särskilt bra i Windows. Webbutvecklare behöver dem för att kunna testa sin kod i flera olika webbläsare.

På AAA Allied Group har de höga cheferna Mac-datorer.
– Höga chefer äger budgeten. Så de kan godkänna inköpen själva, konstaterar Robert Pickering.

Men för resten av de anställda då? Han menar att företag får lättare att locka till sig rätt personal genom att erbjuda Mac-datorer. En juristfirma i Silicon Valley skaffade Macar för två år sedan eftersom många jurister vill ha ett alternativ till Windows-datorer. Idag använder hälften av dem Macar.
– Det pratas i branschen om att om du jobbar för oss så får du använda en Mac, säger CIO:n som vill vara anonym.

Samtidigt som Robert Pickering talar för att de anställda ska få använda Macar i företaget ser han att det finns brister, bland annat när det gäller stöd för applikationer. Men han är inte särskilt bekymrad över det. Macar kommer knappast att ta över från Windows-maskiner.
– De flesta av våra medarbetare bryr sig faktiskt inte om vad de använder, säger han.

IDG News