– Vad är det för skillnad på avtalet och affären? frågar advokat Peter Nordbeck.
– Det är två olika ben där det ena är praktik och det andra teori, svarar en av åhörarna.
– Fel. Avtalet och affären är eller bör i alla fall vara  en enhet.

Peter Nordbeck talade under seminariet Vinnande Relationer som arrangerades av CIO Sweden och IT.Branschen. Hans inledande fråga var givetvis en mild provokation eftersom många just har uppfattningen att avtal och affär är två olika saker. Men de situationer som ser ut så är farliga, menar han. Inte så länge allt rullar på och stämningen är god. Men väl när det börjar gnissla mellan dig och leverantören.
– Om inte avtalet avspeglar affären brukar det oftast vara leverantören som vinner när det uppstår tveksamheter eller om relationen försämras, sa Peter Nordbeck.

Ett bra avtal måste också vara anpassat till situationen. Därför är sällan de standardvillkor och mallar som ofta finns hos branschorganisationer tillräckliga. Eller ens att rekommendera.
– De innehåller ofta öppna bestämmelser och vaga uttryck som 'inom skälig tid' eller 'i erforderlig omfattning'.

Han höjde också ett varningens finger i samband med att man ingår partnerskap med sin leverantör. Han avrådde inte från att göra det men pekade på en fara. Nämligen att man släpper lite på noggrannheten och glömmer eller låter bli att upprätta tydliga avtal.
– Vi är ju kompisar nu. Vi behöver inte skriva något. Så resonerar eller känner nog många. Men det är givetvis lika viktigt som i andra relationer att skriva tydliga avtal.

Och när du skriver avtal, se till att det är ett balanserat. Att ingen av parterna är starkare. Kunden och leverantören måste utgå från sina förutsättningar och ta tillvara sina intressen. Det handlar om affärer.

Fakta

  • Avtalet ska återspegla affären
  • Framgår det av avtalet vad båda parter vill?
  • Se upp med vaga uttryck som ”inom skälig tid” eller ”erforderlig omfattning”
  • Använd inte öppna bestämmelser. Skriv in vilka konsekvenserna blir om inte villkor uppfylls.
  • Låt en jurist vara med i hela avtalsskrivningen, om inte annat för att undvika motstridigheter mellan huvudavtal och bilagor.