”Ska vi byta, ska vi byta, ska vi byta grejer med varann?”, sjöng Hasse Alfredson. Det är inte bara en underbar liten låt – den råkar också
beskriva en riktigt stor trend hösten 2010. För ett par år sen fick jag en inbjudan till ett ”Swop-til-you-drop”-event, det vill säga någon hade
fixat en lokal och bjudit in vänner och bekanta som alla skulle ta med sig ett eller två klädesplagg. Idén gick naturligtvis ut på att byta ett plagg jag kanske hade tröttnat på mot ett annat som i min ägo kunde få ett förlängt liv. Bra för miljön, bra för plånboken. Nu gick jag aldrig på den där bytarkvällen, men trenden håller i sig.

Umeå var först i Sverige med klädbibliotek; nu får Stockholm sitt första i Midsommar­kransen strax söder om stan. Du hämtar ut kläderna med ett lånekort och kan använda dem under en begränsad period.

När jag funderade kring detta i bilen på väg till landet härom veckan lyssnade jag med ett halvt öra på ett radioprogram. Plötsligt spetsade jag öronen. Mikael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och författare till boken ”Nextopia”, började prata om bytesfenomenet. Och om Mikael Dahlén pratar om det kan man vara rätt så säker på att det är mer en en kortvarig trend.

I en värld där det snurrar allt fortare, där vi uppmanas att slita och slänga, är detta en sympatisk idé, tycker jag. Men kanske längtar man ändå efter något nytt i garderoben när hösten närmar sig. Då kan du matcha farfars gamla kofta med sprillans nya manchesterbyxor och känna dig helrätt. ]

Bettina Bieberstein Lee jobbar som personlig stylist och driver företaget Personality. Sedan år 2000 har hon hjälpt näringslivstoppar, konsulter, tv-personligheter och vanliga dödliga att göra det bästa av sin framtoning – sedan år 2008 även i CIO Sweden.