När it-strategierna uppdateras ser vi att teknikvalen får mindre och mindre betydelse. Inte teknikens möjlighet att skapa affärsvärde, inte den it-drivna affärsutvecklingen, utan tekniken i sig.

Förr var det viktigt vilket operativsystem, databas eller språk som valdes och it-avdelningarna ägnade mycket tid åt att utvärdera olika alternativ. Med andra generationens Cloud Computing som nu börjar utkristalliseras, ligger valen i högre utsträckning hos tjänsteleverantörerna. Köparnas roll blir att skapa ett it-landskap som stöder verksamhetens behov av tjänster och för att lyckas med det måste företagen vara tjänstorienterade istället för teknikorienterade, annars blir det som att försöka koppla ihop ett runt rör med ett kvadratiskt – det går åt mycket tid och energi för att få det tätt.

Som CIO är det hög tid att se över vilken kompetens som behövs för att leverera den förväntade affärsnyttan i ett tjänsteorienterat ekosystem. Många har framgångsrikt byggt en stark systemintegrationskompetens, nu är det viktigt att skifta fokus till tjänsteintegration. Visst finns det fortfarande behov av kompetens på det tekniska planet, men på ett överliggande plan behövs det nya tankesätt för att kunna skapa lösningar som ligger i tiden – och framtiden. Genomgående användning av färdiga tjänster är nu legio, liksom att använda open sourcekomponenter för att koppla samman dem. Idag är detta moget och rumsrent, men få större företag har rätt affärsmässig och teknisk kompetens för att kunna utnyttja den enorma innovationstakt som finns inom utvecklingen av nya tjänster.

Det är med andra ord dags att bestämma sig – står I:et i CIO för Information, Infostructure eller Integration? Eller är det rent av Innovation?

Karin Scheil Johnson
Vice President, Capgemini

Marie Dolfe
Vice President, Capgemini Consulting