Crm är det område inom mjukvara och saas som ökar mest under 2011, enligt Gartner. Drygt fyra av tio företag kommer att öka sina investeringar inom området under 2011 jämfört med 2010. Och crm stärker sin ledande position som saas-ledare med en andel på 32 procent av alla typer av tjänster.

På andra plats när det gäller investeringsökningar inom mjukvara kommer office-paket, något som möjligen hänger samman med att många gör Windows 7-migreringar. Först på tredje plats kommer affärssystem.

Det övergripande syftet med crm-satsningar under 2011 handlar om att behålla kunder och ”förbättra kundupplevelsen”. Fokus ligger i hög grad på verktyg som ger möjlighet att skapa sociala kundnätverk. Men det starkast växande området handlar som tidigare om att effektivisera processer och analysmöjligheter inom marknadsföring.

Totalt kommer mjukvarumarknaden, inklusive saas, att öka med 31 procent under 2011 jämfört med 2010, då ökningen från föregånde år var nio procent. I Europa blir ökningen 27 procent, enligt Gartner.