Att vi lever i en digitaliserad värld kommer inte som en överraskning för någon. Med en Ipad i knät navigerar vi mellan TV-kanaler, mejlen och Facebook. Digitaliseringen påverkar hur vi interagerar med såväl vänner och familj som kunder.

Vi kommunicerar snabbare med kund och dialogen ökar. Feedback fås i realtid och kunden kan delta i utvecklingsarbetet på ett genuint, kollaborativt sätt. Men för att kunna utnyttja denna potential och låta kundernas inspel bidra till bättre och snabbare affärsbeslut, så krävs nytänkande.

Utmaningen för många företag är att de interna processerna inte hänger med i utvecklingen. Det gör det svårt att hantera den ökade informationsmängden och det förändrade förhållandet till kunderna. Dessutom behövs det nya verktyg, och gamla behöver moderniseras. Då kan effektiviteten öka och de nya informationskanalerna användas till bättre och snabbare affärsbeslut. CIO:er har här en nyckelroll i arbetet med vad vi kallar Digital Transformation, att anpassa sin organisation och it-verktygen till den digitala förändring som pågår.

I ett företag som lyckats har man integrerat tekniken i verksamheten på ett naturligt sätt. En maskin kan hantera fler parametrar än en människa. Men i slutänden är det människan som fattar beslut. Ju bättre integration och förståelse, desto snabbare och oftare kan man fatta rätt beslut.

CIO:n måste se till att komma nära verksamheten för att kunna arbeta proaktivt på bästa sätt. Den nya kunskapen och tekniken måste komma affärssidan till godo och det krävs ett stort driv i förändringsarbetet. Utveckla nya, kollaborativa verktyg. Dra nytta av uppkopplade medarbetare och sprid kunskap och information i de nya kanalerna. Ta plats på arenan, ta position i affären. Då blir du och företaget digitala vinnare.

Anneli Samuelsson, CEO på Capgemini Consulting.