Många it-chefer är nyfikna på Office-alternativ som Google Apps, Zoho och Lotus Symphony – men det är få som är redo att ta steget. Det visar färska Forrester-rapporten ”Market Update: Office Productivit Alternatives”.

Det fler och fler gör är istället att komplettera Office med alternativa verktyg, och i vissa fall byta ut Office helt för vissa användargrupper, skriver Forresters Matthew Brown. Och trots det blygsamma genomslaget för Office-alternativen är företag sugna på att sänka licenskostnaderna, slippa software assurance och minska sitt Microsoft-beroende.

Ja, trots all uppmärksamhet kring Google Apps har alternativa lösningar bara en liten bit av kakan. Av de 150 it-beslutsfattare som deltog i Forresters studie var det bara 8 procent som stödde Google Apps. Lika många stödde Openoffice, 5 procent Corels Wordperfect-svit och 4 procent Lotus Symphony från IBM.

46 procent är däremot ”något intresserade av” eller ”tittar aktivt på” eller ”kör pilotprojekt med” alternativa sviter.

Så varför vågar de inte slänga ut Office en gång för alla?

Trots att 44 pocent är ”något intresserade av” webbaserade produktivitetsverktyg, och 25 procent ”tittar aktivt på” eller ”kör pilotprojekt med” dem, är det bara 3 procent som faktiskt har implementerat och lagt pengar på sådana.

Hindren är de gamla vanliga: användarmotstånd, inlärningskurva och kompatibilitet med Microsoft Office-dokument.

I de fall där företaget faktiskt stöder något Office-alternativ, betyder det inte att Microsoft Office är ute i kylan. Varenda svarande i den kategorin visade sig också stödja någon version av Microsoft Office.

Det förstärker intrycket av att de alternativa kontorssviterna bara körs av vissa användargrupper, skriver Forrester. Till exempel kan konsulter, vikarier och skrivbordslösa använda webbtjänster och jurister använad Corels svit, som har specialfunktioner för just dem.
Men för de flesta är webbalternativen bara komplement till äldre version av Microsoft Office.

Hotet mot uppgraderingarna


Än så länge finns det knappast något direkt hot mot Microsofts kassako. Men framtida uppgraderingscykler kan vara i fara, tror Forrester.

”Med mer att välja på kommer beslutsfattare att vänta med att uppgradera Office medan de utvärderar alternativen som en del i sourcingprocessen”, skriver Matthew Brown.

Forrester har också sett att deras kunder hotar med att gå över till en alternativ lösning i sina förhandlingar med Microsoft.

”Vi tror att Office-alternativens roll på marknaden bara kommer att bli större allt eftersom leverantörerna förbättrar dem och minskar funktions- och kompatibilitetsglappet, och köparna kommer att fortsätta vilja kapa kostnader”, skriver Brown.

I det här sammanhanget är Microsofts egen molnsvit Office 365 en viktig lansering, menar Forrester. Den kommer att bli ett lyft både för Microsoft och konkurrenterna eftersom den ökar acceptansen och snabbar upp övergången till webbaserade produktivitetsverktyg.

IDG News