En sida på Facebook och ett Twitter-flöde så är bollen hemma. Så resonerar många företag, lite hårdraget. Och förmodligen kommer man ganska långt med den inställningen. Än så länge.

Men snart krävs en rejäl dos så kallad innovation för att locka och användare. Enligt en årslång undersökning som Gartner har gjort börjar användare nämligen tröttna på sociala medier.

– 31 procent av yngre och märkesmedvetna konsumenter antyder att de tröttnar på sina sociala nätverk på nätet. Det är en situation som som leverantörer av sådana tjänster måste hålla ögonen på och möta på olika sätt för att inte tappa användare, säger Gartner-analytiker Brian Blau.

Undersökningens resultat är knappast revolutionerande utan snarare ett tecken på mognad. Men det är rimligen något som också företag som utnyttjar sociala medier för kommunikation med marknaden måste se och agera på.

– Det kommer att krävas ordentligt med kreativitet för att få igenom sitt budskap framöver, säger Brian Blau.

Undersökningen genomfördes i elva länder under december 2010 och januari 2011.