Nionde kretsen: teknikerförräderi

Beskrivning: En isand kall ödemark fylld av av förlorade själar som desperat klöser efter knivarna i sina ryggar.

Folk du träffar på där: Missnöjda anställda, rivaler på jobbet och alla missunsamma, missnöjda nördar.

Avundsjuka, förtal, undanflykter och sabotage – de är alla en del av it-världen, även om de lyckligtvis är sällsynta, säger Anthony R. Howard. Han berättar hur han en gång på ett jobb som it-arkitekt råkade ut för en annan anställds missnöje. Han kallar honom Bob. Bob försökte slå undan knäna på Anthony R. Howard genom att i smyg svara på en anbudsförfrågan gällande en superdator. Inte ens försäljningschefen på företaget fick reda på det.

– Bob trodde att han skulle kunna klara av det själv och därmed visa att han skulle ha fått mitt jobb i stället. Men han hade tagit sig rejält med vatten över huvudet och började skylla på mig. Men jag visste ju inte ens om att det fanns.

En vecka innan deadline fick Howard reda på vad som hade hänt. Lyckligtvis såg hans chef rakt igenom Bob, som ombads visa all dokumentation i ärendet. När han inte kunde det var loppet kört för hans del. Bob fick sluta.

Hur du tar dig ur: Det underlättar att ha en bra chef vid din sida, säger Anthony R. Howard. Men du måste fortfarande skydda dina tillgångar, se till att all e-post i ärendet är tillgänglig och håll chefen underrättad. Om anar ett förräderi, lyft telefonen eller gå till din antagonist för att konfrontera honom eller henne. Använd inte e-post.

– Små människor med stora egon beter sig som giganter i mejlen eftersom de inte behöver stå ansikte mot ansikte med någon. Om du pratar med dem på telefon eller ett fysiskt möte måste de agera efter sin verkliga storlek.