Fjärde kretsen: girighet

Beskrivning: En skarpt osande ässja där patetiska varelser drunkar i en flod av flytande guld.

Folk du träffar på där: Företagsledning och aktieägare. Dessutom: Donald Trump.

Den här kretsen är fylld av dem som sätter sin egna ekonomisk vinning framför kundens bästa, säger it-konsult Anthony R. Howard, och som också har skrivit boken The Invisible Enemy: Black Fox.

För tre år sedan arbetade han för en hårdvarutillverkare och blev tillfrågad om att utveckla en ny server åt en av deras kunder, en stor sökmotor. Howards design var billigare än de servrar sökmotorn använde vid den tiden. Kunden var eld och lågor och gjorde en beställning värd 20 miljoner dollar.

Problemet? Det skulle ta åtta veckor att bygga och servrarna skulle därmed inte vara klara förrän flera veckor efter utgången av tillverkarens kvartal.
– Tillverkaren ville kunna rapportera en försäljning på 20 miljoner dollar till Wall Street, och det kunde de inte göra. Så jag blev tvungen att försöka övertyga sökmotor-företaget att glömma den nya designen och köpa något som vi redan hade.

Till slut lyckades han övertala tillverkaren att gå med på en mindre order för befintliga maskiner parat med en överenskommelse om att få sälja den nya designen senare.

Hur du tar dig ur: Politiskt sunt förnuft, en kundtillvänd syn och en verksamhet som är stöttande är enda sättet att komma ut, säger Howard.
– Det handlar om pengar. Du måste hitta ett sätt att leverera det önskade resultatet på något annat sätt. Men många ger upp.