Han var den förste CIO:n någonsin i en svensk kommun. Nu blir han den förste COO:n. Leif Eriksson, fram till i somras CIO på Täby kommun, tycks ha varit något av en förebild för andra kommuner och har fått ta emot besök av såväl aktörer inom offentlig sektor som rekryteringsföretag, som har velat förstå hur en framgångsrik CIO i offentlig sektor arbetar.

– Jag kom från näringslivet och har bland annat arbetat tio år på McKinsey som it-chef. Därför hade jag en lite annan syn på it i kommunal verksamhet än många andra kommun-it-chefer, berättar han.

Att åtminstone Täby är nöjd med sin CIO visade sig paradoxalt nog i somras genom att han inte längre fick behålla sin titel. På visitkortet står idag COO, Chief Operating Officer. Men CIO-uppgifterna finns fortfarande kvar och titelbytet innebär att han idag har ett ansvar som inte bara handlar om it.

Vad innebär COO-rollen?
– Jag har ansvaret för en avdelning som heter Planeringsavdelningen och som består av ekonomer, utredare, en kanslifunktion och upphandling. Orsaken till att jag fick det här ansvaret är att jag har lyckats bra i min CIO-roll med att tillföra värde för verksamheterna.

Varför blev du COO? Är det en naturlig utveckling av CIO-rollen?
– Ja, för mig var det faktiskt det. När jag kom hit var det en oerhört traditionell it-avdelning som såg ut som de flesta it-avdelningar, med ett extremt teknikfokus. Och de var mer nej-sägare än ja-sägare när verksamheterna kom med idéer.

– Eftersom jag inte hade jobbat i offentlig sektor innan jag kom hit så hade jag med mig ganska mycket av ett affärstänk och hur man tänker relationer mellan en internfunktion och de som borde definieras som kunder, här i huset.

– När jag tittade på det så låg ju de största behoven hos verksamheterna i hur de skulle kunna bli ännu bättre och effektivare i det de är bra på. Och det fanns inte alls något sådant fokus hos it-avdelningen.

– Deras vision och uppfattning om framgångsrik it handlade om att ha felfria datorer. Jag ändrade den visionen till att vara en strategisk partner till verksamheten. Att verkligen fokusera på hur verksamheten kan bli ännu effektivare och bättre.

Drygt ett år efter att han tillträdde som CIO skapade han också en enhet som sysslar med verksamhetsutveckling, eftersom det fanns ”ett gap” där, som han uttrycker det.

Är det verksamhetsutveckling ur ett it-perspektiv?
– Nej, det handlar om helheten. Personerna som sitter i den funktionen är projektledare och verksamhetsutvecklare och har inte nödvändigtvis en bakgrund från it.