- CIO Sweden:

Mer makt åt Täbys CIO

Av

Sida 2 / 4
Vilken är Täbys största utmaning idag?
– Vi har ju samma utmaning som alla andra. Vår befolkning blir bara äldre och äldre och det blir allt färre som ska försörja fler och fler.

– Egentligen finns det bara två sätt att adressera den utvecklingen och det ena är att skapa högre intäkter och det innebär höjda skatter. Det är inte jag så mycket för och inte så många andra heller.

– Det andra sättet är att göra det vi gör mycket effektivare. Det är det som har triggat mig att komma hit, att få jobba kring just de frågeställningarna, hur kan vi få ut ett bättre värde av det vi gör och hur vi kan se till att våra kunder, medborgarna, är nöjda med det vi gör.

Vilka områden tänker du på?
– En av dem är ju hela digitaliseringsprocessen med att få ut e-tjänster till medborgare, att man kan göra sina ärenden oberoende av tid och rum, få transparens och få den information man behöver i rätt tid och så vidare.

Hur mycket handlar det om servicen till invånarna och hur mycket om hur kommunen fungerar internt?
– Egentligen handlar det lika mycket om båda två. Offentlig sektor har i vissa delar haft lite av en sjukdom, man har varit väldigt introvert och inte haft så mycket kundfokus.

– Ett av de första projekten jag startade när jag kom hit var e-tjänster. Då slogs jag av att runt 1999-2000 pratade man om 24-timmarsmyndigheten och hur fantastiskt det skulle bli när det var klart.

– Det är ju tio år sen! Och det har inte hänt speciellt mycket. Det beror på att man har ett introvert perspektiv och säger att ja, men vi måste nog utveckla oss lite mer och göra det här bättre och så vidare och komma en bra bit framåt innan vi kan leverera värde – och så går det tio år.

– Istället för att vända på perspektivet och se vilka kundernas, medborgarnas, behov är och utifrån det se till att man kan leverera snabbt och effektiv. Man måste givetvis fortsätta att utvecklas internt och bli bättre och effektivare. Men det är ju något som måste pågå hela tiden, som man aldrig blir klar med.

När kom de första e-tjänsterna i Täby?
– De var innan jag kom hit för sex år sedan. Det var skolvalet och vi var ganska tidiga med det. Jag tror att det var Nacka som var först och sen kom vi i samma sväng.
– För tre år sedan var vi klara med vår stora utrullning av e-tjänster och nu har vi ungefär 50 sådana som täcker hela spektrat av kontakter med oss.

Hur ser läget ut idag när det gäller utveckling av e-tjänster?
– Arbetet med att förbättra och utveckla våra e-tjänster fortsätter. Det jag tror att vi har lyckats bra med är att vi har tagit bort de traditionella blanketterna och gjort det till en modell där vi guidar våra medborgare i processen att lämna information.

– Nu står vi inför nästa generation och har börjat fundera på vad det är för typ av information vi behöver och hur vi kan ge svaret till medborgarna direkt när de fyller i information.

Hur menar du?
– Om du exempelvis fyller i en bygglovsansökan för ett plank så frågar tjänsten hur högt ska det vara, du skriver sex meter och kanske får svaret att ‘ja, du kan fortfarande skicka in en bygglovsansökan men sannolikheten är väldigt låg med ett så pass högt staket. Chansen skulle vara betydligt större om du ansöker om ett staket på tre meter’.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Webb-tv: CIO Awards på Berns


- CIO Sweden:

”Äntligen är det
människans tid”


- CIO Sweden:

Så firar CIO:erna jul


- CIO Sweden:

Elisabeth Hoeflich, CIO på Continental: "Hur mycket styrning behöver it?"


- CIO Sweden:

Ddos-attacker ej en prioriterad fråga hos företag

Belastningsattacker ej en prioriterad säkerhetsfråga


- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor


”Höga krav i it-förändringens era”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group