Vad är på gång just nu inom it?

– Vi ska ju bygga nya stadsdelar här i Täby. Täby Galopp försvinner och där kommer det att byggas en ny stadsdel och Arninge kommer också utvecklas.
– Det är ju väldigt stora, omfattande utvecklingsområden och utmaningarna för oss handlar mycket om att skapa en bra dialog med medborgarna.

– Samtidigt håller vi på att utveckla ett servicecenter som till stor del handlar just om dialogen med våra medborgare. Det är också ett projekt som involverar mycket av it.

Handlar det om en kundtjänst?
– Ja, exakt, med en annorlunda twist. Vår vision är att medborgarna inte ska behöva ställa samma fråga två gånger. Får vi en fråga från en medborgare så ska vi fundera på varför vi fick frågan och se till att vi inte behöver få den igen.

Hur då?
Om tio personer ringer in och frågar vad grävskopan som står på vägen hos dem ska göra borde vi fundera på varför vi inte har lyckats informera dem om det.
– Tanken är att vi kontinuerligt ska analysera inflödet av frågor för att på ett bättre sätt kunna hjälpa våra medborgare.

Handlar det om att ha en tjänst på nätet?
– Jag tror man får vara kreativ på alla möjliga sätt och arbeta i alla kanaler som finns. Facebook och allt vad det kan vara. Det utvecklas ju ständigt nya kanaler.

– Där jag tror att man måste vara lättfotad i bemärkelsen att man snabbt måste kunna ta sig in i nya kanaler och möta sina medborgare i en bra dialog.

– Jag tror att det ser olika ut beroende på vilken typ av aktivitet det är och vilken ålderskategori man riktar sig till. Jag tror inte att det finns någon patentlösning som säger att så här ska vi arbeta mot alla.

När ska servicecentret komma igång?
– Under våren hoppas vi att vi ska börja implementera de första verksamheterna i det.

It i skolorna är en annan stor fråga. Hur ser du på det?
– Där har vi också en lite annorlunda syn och det beror nog till viss del på min bakgrund inom näringslivet. Jag tror inte att vi klarar av att driva den här utvecklingen själva inom kommunen. Det blir ett sådant starkt teknikfokus kring exempelvis hur vi ska bygga trådlösa nätverk och hur man ska få ut datorer till eleverna. Istället för att fokusera på innehållet.

– Så för infrastrukturen har vi använt marknaden där Telenor tillhandahåller surfzoner i skolorna. Och när eleverna är utanför skolan använder de 3G-nätet. Det innebär att våra elever har ständig uppkoppling till internet oberoende av var de befinner sig.

Det låter dyrt ...
– Nej, det är det faktiskt inte. De största kostnaderna ligger inom support och eftersom vi arbetar med molntjänster istället för applikationer i datorerna så har vi minskat de kostnaderna väldigt mycket. Men det kräver ju att du har en ständig uppkoppling till internet.

– Så våra elever har en riktigt schysst bärbar dator och 3G-kort, inklusive garanti och sidosupport som kan behövas utöver själva hårdvaran. Det kostar 250 kronor per elev och månad, inklusive obegränsad trafik i 3G-nätet. Så det är verkligen inte dyrt.

Vad har ni gjort för val när det gäller licenser och program på datorerna?
– Det vi vill göra är att använda molntjänster istället för applikationer och också för lagring av information. Det innebär att hårdvaran blir ganska ointressant. Så datorerna behöver bara en webbläsare och ett antivirusskydd.

Använder ni Office 365 eller Google Apps eller något annat?
– När vi började med det här trodde vi att vi främst skulle köra Live at edu. Men efter några veckor hade eleverna börjat köra Dropbox istället och använde det som en bas. Det var mycket bättre och effektivare för dem.

– Och det är lite häftigt, för nu arbetar de helt i internet, de ligger inte i kommunens nät på något vis.