- CIO Sweden:

Svenska språkforskare pionjärer inom big data

Av

Sida 3 / 4
Gavagai är en avknoppning från forskningsinstitutet Sics, där de båda grundarna startade utvecklingen av tekniken. Sics och de anställda är majoritetsägare och bakom företaget står också större svenska finansinstitutioner. Deras kunder finns inom främst tre områden, finans, omvärldsbevakning och säkerhet.

Varför tror du att företag är så intresserade av er teknik nu?
– Idag finns gigantiska, föränderliga och flerspråkiga datamängder som måste tröskas, information man inom exempelvis marknadskommunikation har kunnat bortse från ganska mycket. För 50 år sedan fanns inte de gigantiska datamängderna på det sättet. Men i själva verket gick folk och knorrade och pratade med varandra ändå om företag och deras produkter.

Då fick man sina potentiella kunder medvetna genom annonsering på stortavlor. Och så fick man säga att “det spelar ingen roll vad folk säger, för vi kommer inte åt det ändå”. Om två kompisar då träffades på ett fik och pratade om en nyligen inköpt bil och hur bra den är så ”rörde sig de vågorna i små cirklar och planade ut ganska fort”, förklarar Jussi Karlgren.

– Men idag är det inte så utan även de ganska svagt uttryckta signalerna rullar på ganska snabbt och långt. Om jag skriver en blogg om saker jag är nöjd med och ofta nämner min cykel i stil med “jag cyklar på min Vintage Crescent, jäklar vad jag mår bra, det är fint väder och jag ska ta en fika på Nytorget och svänga förbi Nudie och köpa en ny kavaj …” så färgar det av sig på varumärket Crescent.

– Den effekten är är jättesvår att hitta för jag är inte ens medveten om att jag skickar ut den. Men att få in den sortens signaler, det är en del av det som är big data. Hur ska jag kunna förhålla mig till den numera mycket mer transparenta omgivning som mitt varumärke befinner sig i?

– Då måste man ha en modell som som inte innebär att man bara tar lite fler stickprov. För då kanske man får med signalen eller så får man inte med den. Om det viktiga är just den här komplettheten då måste man ha en modell som tar allt. Och det är det som är det fräsiga med det vi gör.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


- CIO Sweden:

Det bästa du kan göra för din karriär


- CIO Sweden:

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


- CIO Sweden:

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


- CIO Sweden:

Ny teknik laddar mobilen med lampan


- CIO Sweden:

Faran med korta sourcing-kontrakt


- CIO Sweden:

Därför är medarbetare missnöjda


- CIO Sweden:

Sociala medier orsakar inte ökad stress


- CIO Sweden:

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


- CIO Sweden:

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


- CIO Sweden:

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


- CIO Sweden:

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


- CIO Sweden:

2015 blir ett stormigt år


- CIO Sweden:

Säkerhetsfrågor oroar


- CIO Sweden:

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister


- CIO Sweden:

Hur effektiva är personlighetstesten?


- CIO Sweden:

Claudia Olsson

Hon brinner för att förbättra världen


- CIO Sweden:

Vägen till det digitala företaget


- CIO Sweden:

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar

Nytt projekt ska underlätta innovationstävlingar


- CIO Sweden:

 Nicklas Lundblad

"Det var en gång en CIO ..."

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Släpp det förgångna, blicka framåt


- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group