Konkurrenskraften hos små och medelstora företag ökar tack vare den så kallade konsumentariseringen, fenomenet som innebär att medarbetare börjar använda teknik och tjänster ursprungligen utvecklade för konsumentmarknaden.

Det hävdar IDC i ett uttalande baserat på sin rapport Consumerization of it in SMBs Worldwide, och pekar på hur mindre företag i länder som Brasilien och Kina i högre grad än stora företag tillåter medarbetarna att använda egna smarta telefoner och plattor.

– Trots potentiella säkerhetsrisker låter de medarbetare ansluta till företagets nätverk och dess resurser med sina egna enheter. Det här får viktiga konsekvenser för företag som konkurrerar med de här mindre bolagen, eftersom de senare drar nytta av alla verktyg de kan, säger Ray Boggs, analytiker på IDC.

Och även om SMB-företag ligger efter större bolag när det gäller teknik som bärbara datorer och trådlösa nätverk, håller de jämna steg när det gäller mobilenheter. I vissa fall ligger de till och med före, enligt IDC. Exempelvis är kinesiska företag de som i högst grad förser sina anställda med smarta telefoner.