Vad håller Karlstads it-avdelning på med just nu?
- Vi har gjort en väldigt stor centralisering av all it-verksamhet. För sex år sedan hade vi en utredning som resulterade i att politikerna fattade ett antal beslut. Bland annat handlade det om att vi skulle decentralisera och standardisera all it-verksamhet och även intäktsfinansiera den nya centrala it-verksamheten. Vi skulle ta betalt för alla tjänster vi levererade ut till verksamheten. Kostnaden skulle landa där nyttan uppstår.

- Innan det var it uppdelat på förvaltningar och varje bolag, på den centrala IT-avdelningen jobbade bara 20 personer. Eftersom vi har 15 förvaltningar och bolag så det var väldigt spritt och spretigt och alla gjorde lite vad de ville. Men dag är vi då en central enhet på 65 personer som servar hela koncernen och nu känns det som vi har fått till det väldigt bra.

Vad var det som gjorde att ni lyckades så bra med centraliseringen?
- Vi har jobbat väldigt hårt med processerna för att få en bra process-styrning av vår verksamhet och vår leverans. Vi har också jobbat mycket med att ta fram bra servicenivåavtal som reglerar det här, så nu är det väldigt klara spelregler mellan oss, den centrala it-leverantören och kunderna, våra förvaltningar och bolag.

Vilka är era viktigaste system?
- Ekonomi och lönesystem är ju fundamentala, de måste fungera. Men faktum är att de som absolut inte får ligga nere det är våra webbapplikationer, hemsidor och liknande.

- För något år sedan hade vi ett avbrott och vår hemsida låg nere i tre timmar. Det resulterade i att medborgarna bombarderade vår växel med samtal.

Vilka kanaler använder ni i övrigt för att kommunicera med medborgarna?
- Vi har varit väldigt aktiva på Facebook. För ett och ett halvt år sedan drog vi igång en kampanj som vi kallade ”Karlstad ska bli Sveriges huvudstad på Facebook”. Då lanserade vi ett antal olika aktiviteter och det ledde till att vi idag är den kommun som har flest personer som gillar vår sida på Facebook, fler än Stockholm till och med.

Vad hade ni för aktiviteter under kampanjen?
- En aktivitet var att man kunde gå in och skapa sin egen regering i Karlstad på Facebook och sätta sig själv som statsminister och utse sina ministrar. Det tyckte folk var jätteroligt.

- Förra våren hade vi en stor vattenläcka och 30 000 medborgare blev utan vatten och då såg i att Facebook var de mediet där absolut flest hämtade sin information.

- Vi fick flera tusen nya medlemmar som gillade sidan under de här dagarna och snart såg vi också att vi inte behövde ha svar på allting. Vi kunde se medborgare som skrev: ”jag bor på den här gatan jag har inget vatten, vart kan jag få tag i det?” och innan någon tjänsteman ens han gå in och svara så var det någon som skrev ”jag bor här nere och nu står vattenbilen här så det är bara att komma med några dunkar. “Vilken effekt det får. Då behöver vi inte göra allt för då hjälper medborgarna varandra.

Vad är det roligaste med att jobba med it i en kommun?

-Det är en så otroligt differentierad verksamhet. Vi har skola och utbildning som är en oerhört stor del av vår verksamhet, men vi har också vård och omsorg. Vi har fastigheter, gata, park och trädgård. Sedan har vi våra kommunala bolag med energi, elnät och flygplatsen. Vi servar så otroligt vitt skilda verksamheter. Det är väldigt roligt och omväxlande.

Vad är skillnaden med att jobba med it i en kommun, jämfört med ett privat bolag?

- Många tror att det är mer byråkratiskt och styrt att jobba inom i en offentlig verksamhet. Men jag har jobbat i stora industrier och vet att så inte är fallet. Det är precis lika noggrant med rutiner och liknande.

- Den stora skillnaden är att vi är politiskt styrda. På den privata sidan är det lönsamhet och vinst som är i fokus och det är det ju inte för en kommun på samma sätt. Där kan det vara helt andra värderingar att leva upp till. Inom en offentlig verksamhet kan kvalitetsmålet vara viktigare än lönsamheten.