Big Data är hett, men oroande och lite vagt. Det visar en global studie som Loglogic har gjort i samarbete med it-säkerhetskonsultfirman Echelon One. Här framgår att 49 procent av organisationerna oroar sig för hur de ska hantera de stora datamängder som genereras. Av de intervjuade uppger 38 procent att de inte vet vad Big Data är och 27 procent säger att deras kunskap är begränsad.

De flesta tillfrågade i studien (62 procent) säger att de redan i dagsläget hanterar mer än terabyte av information. Och allt mer strömmar in, från både interna och externa källor, i en rad olika former: det kan vara allt från text och transaktioner till bilder, videos, från interna källor, webben eller sociala medier.

- Samtidigt är det många organisationer som inte vet vad informationen innehåller. Inte heller har de verktyg för att på ett effektivt sätt hantera den information de redan sitter på, säger Mandeep Khera, marknadschef på Loglogic som specialiserat sig på skalbara loggar och säkerhetsintelligensplattformar (LSIP).

Studien som baseras på 207 individer på chefsnivå inom en rad olika företag och industrier som tillverkning, utbildning, finans, hälsa, transport, media och offentlig sektor, visar dessutom att 59 procent av organisationerna saknar effektiva verktyg för att ta hand om information från sina it-system. Istället används en kombination av olika system eller Excel-ark.

- Företag måste hantera information på ett mer effektivt sätt så att det kan fatta riktiga beslut, säger Mandeep Khera som menar att första steget för att få ordning på inflödet av information är att konsolidera loggfilerna och se över kategoriseringen.

Big data karakteriseras inte bara av sin storlek utan också av hastighet. Att söka igenom massiva mängder av information tar tid om det inte är rätt kategoriserat. Om kritisk information om otillåtna användare eller annan skadlig aktivitet är otillgänglig på grund av att den blivit felkategoriserad kan resultatet bli att man fattar fel beslut.

En datahanteringslösning måste ständigt vara uppdaterad och kunna tolka nya meddelanden fort. Det är viktigt om man ska få varningar i tid. Om kategoriseringen tar för lång tid kan det dröja innan meddelanden om allvarliga hot kan bemötas av rätt åtgärder

Just nu uppger bara 54 procent av de tillfrågade i Loglogics undersökning att de använder log-hanteringslösningar för sin information.

- Resultatet visar att företagen är splittrade då det kommer till användningen av den här typen av verktyg, säger Bob West, grundare och CEO på Echelon One.

- Medan Big data, och de ökade behov som kommer med molnet och krav på uppföljning, oroar många företag är det få som möter problemet på ett korrekt sätt. Det är fascinerande att se hur otroligt många av företagen som inte vet hur de ska hantera Big data.

IDG News