Bara ett par dagar efter släppet av en Consumer Preview av Windows 8 tog Microsoft tillfället i akt att sälja in OS:et till CIO:er på Cebit-mässan i Tyskland. Kevin Turner, COO på Microsoft (med CIO-bakgrund från Wal-Mart), räknade upp modeord som molnet, big data och konsumentiseringen av it – och menade att Windows 8 ska bli CIO:ns svar på alla tre.
– När ni tänker på nästa version av Windows så vill jag att ni tänker er ett Windows som inte kompromissar, sade han.

– CIO:er har alltid behövt kompromissa. Ska vi ha en säker miljö, eller ska folk få koppla in vad de vill? Svaret i framtiden är ja på båda.

Sedan var det plats på scen för Windows-chefen Erwin Visser med en livedemonstration. Till exempel visade han ett originellt inloggningsförfarande: istället för lösenord hade han ett foto av sina barn på zoo, där det gällde att peka först på rätt barns näsa och sedan på gepardens nos för att logga in.
– Det är klart att det är upp till företaget om man vill använda den sortens lösenord, sade han.


Erwin Visser, med titeln senior director of Windows.

Han visade också en ”lösning” på BYOD-utmaningen. En företagsinstallation av Windows 8 laddas ner till en usb-drive med hjälp av Windows To Go. Sedan tog han fram sin egen ”device”, en ultraboook med Windows 7, och bootade om den från usb-minnet. Tack vare någon Bitlocker-funktion kom han då bara åt företagsmiljön och inte sin egen mjukvara.

– En av de stora frågorna jag får av kunder är vad som händer om man drar ur usb-minnet, sade han och demonstrerade detta. Filmen han spelade upp stoppades direkt.

– Då låser sig systemet. Windows ger dig 60 sekunder att sätta tillbaka minnet. I så fall kan du fortsätta, i annat fall stänger datorn ner sig och lämnar inga spår av företagsmiljön.

IDG News