- CIO Sweden:

Apparnas effekter i en tid efter pc:n

Av

Sida 1 / 3
Jaap Bloem är senioranalytiker på Sogetis forskningsinstitut VINT. Tillsammans med  Menno van Doorn, Sander Duivestein och svensken Andreas Sjöström har  han skrivit The App Effect som vi publicerar ett utdrag ur här.
Jaap Bloem är senioranalytiker på Sogetis forskningsinstitut VINT. Tillsammans med Menno van Doorn, Sander Duivestein och svensken Andreas Sjöström har han skrivit The App Effect som vi publicerar ett utdrag ur här.
”The app effect” är en post-pc-bok om effekterna av vårt nya mobila informationsbeteende. Det stod klart kort efter lanseringen av Iphone att informationsåldern hade gått in i en helt ny fas. Den avgörande faktorn är inte bara vår nyvunna mobilitet. Det har också mycket att göra med att världen fallit pladask för lockelsen hos SaaG – software as a gadget.

”The App Effect” beskriver hur sociala och ekonomiska faktorer leder till oundvikliga digitala kulturkrockar. De här krockarna ser alla ut att stimulera framväxten av, förr eller senare, en ny digital allmänningsmodell. I den situationen kan företag bara nå framgång om de tar de
digitala sub- och motkulturernas nya makt på allvar.

”The App Effect” skissar upp en möjlig ny värld som kan tjäna som inspiration för att komplettera befintliga planer och som förberedelse för en turbulent framtid. Och det här är särskilt användbart när det gäller förändringar som står i direkt relation till vårt beteende och påverkar hela vårt samhälle, våra organisationer, vår statsmakt och vår kulturuppfattning.

Att framtiden blir turbulent är att uttrycka det milt, om man tänker igenom vad den här boken lyfter fram. ”The App Effect” skildrar en oundviklig krock mellan digitala kulturer – på fabriksgolvet, i säljkanaler, på gatan och i alla samhällets skrymslen och vrår. Vi ser konsumenter vinna en helt ny makt, och vi ser hur det påverkar organisationer och företag, och beteendet hos anställda, medborgare och hela stater.

Å ena sidan har vi befintliga organisationer, Systemet med stort S, som en oundviklig källa till alienation. Å andra sidan har vi övergången till en ny digital allmänning, som organiskt kombinerar dialog med förhoppningsvis fred, välstånd och välfärd – som glimrar vid horisonten, bara dagens alla socio-ekonomiska stormar blåser över.

Så hur kan företaget dra största möjliga nytta av den här situationen? Svaret är att bli en social affärsverksamhet. Det är ni som avgör, genom de val ni gör och hur ni reagerar på det föränderliga affärsklimatet, vad app-effekten blir för era företag.

De appar vi väljer från en butik online blåser liv i våra mobila enheter. De är snabba och omedelbara. Det är ett avsevärt skifte bort från det omständliga och tidsödande i att installera mjukvara på en pc. Denna nya njutning upplever vi främst genom bruket av pekstyrning, högupplösta skärmar och sensorer som utvidgar vår varseblivning.

Appar är lika viktiga för mobila skärmenheter som webben var för pc:n. Först skrivbordsdatorn, sedan den bärbara. Den bärbara är fortfarande med oss i det Steve Jobs provokativt kallade ”post-pc-eran”, och integrerar sig med all den nya utvecklingen. ”Post-pc” är därför snarare ”pc-plus”, som Microsoft mycket riktigt kallar det.

I själva verket kommer vi att få se ett bredare spektrum av enheter, som kommer att kännas mer naturliga att använda. De kommer att harmonisera med våra sinnen – och även med högre förmågor, som vårt tal och våra rörelser. Och förr eller senare med det subtilare kroppspråket och tankeprocesserna. I skrivande stund experimenteras det med ett hjärnstyrningsgränssnitt för vår första ”mobila enhet” – bilen. Multitouch är redan en killer app.

Precis den bit vi vill ha

Under pc-eran kom effekten av webben att dominera. Vi utförde smärre praktiska uppgifter med mus och tangentbord i omfattande mjukvarusviter. Vi kunde dela arbetet med andra via e-post. Med webben 2.0 kom kommunikationsplattformar som Salesforce, Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin, Google Docs, Microsoft Office 365, och så vidare. Kontakten mellan oss blev mer omedelbar.

Appar som ger oss praktisk funktionalitet på mobila enheter intensifierar nu vår upplevelse och vår entusiasm för app-upplevelsen. På abslut nolltid har apparna och deras ikoner kommit att symbolisera all den frihet vi
alltid har velat ha i vår multimedie-verktygslåda.

Under webb 2.0-fasen av pc-eran blev våra verktyg mer åtkomliga, mer personliga, och de levererades allt mer i realtid. Webben blev den plattform där alla sociala tillämpningar som är populära idag byggdes upp. Nu ger mobil-appar oss lyxen att dela en del av vårt rika digitala universum med ett enkelt knapptryck – var vi vill och när vi vill. Och vi håller oss ständigt uppdaterade tack vare nyhetssjater, tidslinjen på Twitter, ett SAP-dashboard, och så vidare, och så vidare.

Utvecklingen av webb 2.0-plattformen till en kombination av plattformsspecifika, nativa appar och webbappar kan ses som en ny dimension av det vi kan kalla ”all-purpose programming”. HTML5 är den här rörelsens flaggskepp, och varje app kan ses som en nanoplattform.

Förutom HTML5 finns många nya standarder som går i varandra, som CSS, SVG och WOFF. Och de har lett till ett nytt namnförslag på den plattform som håller på att utvecklas: NEWT – New Exciting Web Technologies.

Nyckeln till appeffektens sociala betydelse är att de mobila skärmenheterna är närvarande så nära, så omedelbart, så personligt. Det är inte bara Iphone, Ipad och Android utan också nya bärbara datorer som Chromebook- och ultrabook-modeller.

Det finns mycket att säga om hårdvarusidan av den här utvecklingen. I pc-eran hade vi en skrivbordsdator eller en bärbar med mus och tangentbord. Men nu, i post-pc-eran, eller pc-plus-eran, har vi sofistikerade mobila enheter med pekskärmar och appar, med eller utan tangentbord. Hur fantastiskt allt än kan tyckas handlar det i grund och botten om en prylarnas utveckling i form av hård- och mjukvara som tillfredsställer mänskliga behov. I den utvecklingens hjärta hittar vi två trender som alltid har funnits, som har enorm socio-ekonomisk och samhällelig inverkan på framtiden – och som därför tarvar särskild uppmärksamhet, oavsett detaljerna i vad som händer just nu: "persuasive technology" och kulturkrockar.

Övertygande teknik & kulturkrockar

Låt oss börja med övertygande teknik (persuasive technology). Teknik som övertygar och förför med verktyg och media, och som därför kan visa sig beroendefram­kallande. Den här tekniken går hand i hand med kulturkrockar. Å ena sidan kan allt för mycket ”övertygande”
(i form av marknadsföring, annonsering och grupptryck) provocera fram reflektion, motreaktion och avstånds­tagande. Å andra sidan kan övertygande teknik – allra helst i form av internettillämpningar – bidra till personligt
ansvarstagande och beslutsfattande genom ständig tillgång till information.

Nu kan vi direkt delta i samtalet, göra vår röst hörd, och organisera oss. Den intensifiering och personligfiering som kännetecknar modern övertygande teknik gör också kulturkrockarna vanliga. Och dessa håller sig inte alls snyggt och prydligt inom demokratiska och organisatoriska gränser. Övertygande teknik och kulturkrockar går hand i hand, och är båda resultat av multimediebaserad, intelligent ”augmentering” av mänskliga beteenden.

Den här snabba, kontinuerliga utvecklingen kan ses som ett exempel på Den Perfekta Stormen.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Skapa det digitala företaget


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött

Dåliga surfvanor får it-avdelningen att se rött


- CIO Sweden:

Fi:s it-strateg: "Vårt kansli finns på Facebook och Skype"


- CIO Sweden:

Världens 6 hetaste innovationstrender

Världens 6 hetaste innovationstrender


- CIO Sweden:

Statens servicecenter utvecklar ny lösning för e-arkiv


- CIO Sweden:

Därför prioriteras inte it-strategi

Därför prioriteras inte it-strategi


- CIO Sweden:

Så ror du iland projektet med effektiva mål

Så ror du iland projektet med effektiva mål


- CIO Sweden:

CIO:er, CMO:er och Big Data


- CIO Sweden:

CIO:ernas planer inför hösten


- CIO Sweden:

Video populärt bland it-chefer i offentlig sektor

Video hett bland it-chefer i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Johanna Kjellberg

Årets CIO 2010 byter bransch


- CIO Sweden:

"Den digitala klyftan är oroväckande"


- CIO Sweden:

Så arbetar Länsstyrelsernas it-enhet under branden


- CIO Sweden:

Användarnas krav på it formar framtidens arbetsplats


- CIO Sweden:

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs

12 egenskaper hos framgångsrika it-proffs


- CIO Sweden:

olof röhlander

5 tips: Kom igång efter semestern


- CIO Sweden:

Så påverkas vardagen av sakernas internet


- CIO Sweden:

Så delar CIO:erna VM-upplevelser i sociala medier


- CIO Sweden:

Lågt intresse för certifierade it-projektledare


- CIO Sweden:

It-investeringarna växer snabbare än någonsin


- CIO Sweden:

Så hanterar du 90-talister på it-avdelningen

Fredrik Greberg, Trioptima

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?


- CIO Sweden:

Att centralisera eller inte, det är frågan.


- CIO Sweden:

Ordning och reda

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group