- CIO Sweden:

Storföretagens nya krav på it-leverantörerna

Av

Sida 3 / 4
Så långt allt väl. Men att få leverantörskollektivet att fungera i praktiken är förstås inte helt enkelt. Invant konkurrensbeteende kan inte bara beordras bort. Inte heller det mentala glappet mellan beställare och leverantör. It-avdelningen måste se över sin inställning, och kanske sina arbetsbeskrivningar. För CIO blir det i högsta grad en fråga om ledarskap.

– Det finns de som säger att man inte ska bli för familjär med sina leverantörer, för då blir man utnyttjad. Men utan tillit och respekt kommer man ingen vart, konstaterar Boris van der Weele som är ansvarig för konsultrelationerna med Accenture, Deloitte och McKinsey på Shell.

Han berättar att Shell eftersträvar ett jämlikt system, där alla litar på alla. Trots att företaget traditionellt sett har varit gammaldags och hårdnackat i sina upphandlingar.
– Det är inte så lätt. Och jag säger inte att vi har knäckt nöten helt – men det är i alla fall det vi strävar efter, konstaterar han.

Ralph Szygendas konsultgärning fokuserar på att överbrygga glappet mellan it-avdelningar och leverantörernas säljare. De flesta säljare har aldrig lett en it-avdelning, och de flesta CIO:er har aldrig sålt it. Genom att hjälpa båda sidor med att se vad som driver den andra sidan hoppas han kunna hitta win-win-områden.

Alan Matulas lösning på samma problem har varit att instifta rollen leverantörsansvarig – och att anställa tekniska säljare och projektledare från it-leverantörerna. Boris van der Weele var exempelvis affärschef på Microsoft tidigare. Och Craig Jones har varit projektledare på BMC och strategisk planeringschef på Logica.
– Vi bestämde oss för att anställa fienden, så att säga, och det har varit en enorm fördel, säger Alan Matula.

Hiltons Robert Webb är inne på samma linje. Han har också anställt folk från leverantörssidan.
– Personer med den bakgrunden för med sig kunskap om säljprocessen, pressen att nå budget och hur leverantörer ser på avtal, säger han.



Robert Webb, CIO, Hilton

Dessutom skickar han sina it-anställda på kurs ihop med leverantörernas personal, i ämnen som kommunikation och förändringsledning.
– Vi vet att det ofta uppstår spänningar. Och det beror ofta på att folk är fast i idén om att ”leverantören vill lura kunden på pengar”, säger han.

De gemensamma utbildningarna är hans sätt att överbrygga glappet.

Utbildning i just kommunikation, i samband med processer för samarbetet, leder till smidigare projekt, bekräftar även Craig Jones från Shell.

På Shell har man bett HP och Microsoft att samarbeta för att förbättra användarupplevelsen för de anställda, med HP:s tjänster och hårdvara och Microsofts mjukvara. En gång i kvartalet träffar de båda leverantörerna hans personal för att hålla styrgruppen informerad om hur det går.

– Det gäller att ha alla intressenter i rummet samtidigt, så alla får höra samma historia, säger han.
– Under mina år har jag sett många fall när det inte går till så, och då kan historien ta oväntade vändningar!

Shell kräver också att leverantörerna ska minimera sin säljnärvaro och istället interagera genom tekniker.

Alan Matula noterar att Shell har en stark fördel i sina tioårskontrakt med Cisco, Microsoft, Oracle och SAP, som vet att de inte behöver tävla med varandra vartannat år.
– Vi skriver långa kontrakt för att vi inte vill ha säljare här, säger han krasst.

Det han istället vill träffa är it-arkitekter och andra experter. Som i samarbetet med HP om att ta fram seismiska sensorer som letar olja. Här leds teamet av en ”enterprise services-futurist” från HP som är specialiserad på hur it formar näringsliv, samhälle och kultur.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning


- CIO Sweden:

15 appar för affärsresenärer


- CIO Sweden:

Jay Ferro, CIO, American Cancer Society.

CIO:er går samman i kampen mot cancer


- CIO Sweden:

Pär Eriksson, "Årets ledarutvecklare" 2013, författare till boken "Tio tankar om ledarskap"

"En bra chef är en chef som är äkta"


- CIO Sweden:

Robotar kan användas i kampen mot Ebola


- CIO Sweden:

Hon lär dig leda som Google


- CIO Sweden:

4 svarar: Hur värderar du data?

4 svarar: Hur värderar du data?


- CIO Sweden:

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn

Digitala satsningar är viktigast i utbildningssektorn


- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund


- CIO Sweden:

”När förväntningar
föder frustration”


- CIO Sweden:

It-medarbetare kan ersättas av teknik

It-medarbetare kan ersättas av teknik


- CIO Sweden:

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"

It-juristen om komplexa SLA-modeller: "Småputtande gör ingen glad"


- CIO Sweden:

Pär Eriksson

10 tankar för ett bättre ledarskap


- CIO Sweden:

Investeringar i affärsprojekt går om traditionell it


- CIO Sweden:

Mikael Lundström, CIO på Polarbröd

Han är tillbaka som CIO hos Polarbröd

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group