- CIO Sweden:

Storföretagens nya krav på it-leverantörerna

Av

Sida 3 / 4
Så långt allt väl. Men att få leverantörskollektivet att fungera i praktiken är förstås inte helt enkelt. Invant konkurrensbeteende kan inte bara beordras bort. Inte heller det mentala glappet mellan beställare och leverantör. It-avdelningen måste se över sin inställning, och kanske sina arbetsbeskrivningar. För CIO blir det i högsta grad en fråga om ledarskap.

– Det finns de som säger att man inte ska bli för familjär med sina leverantörer, för då blir man utnyttjad. Men utan tillit och respekt kommer man ingen vart, konstaterar Boris van der Weele som är ansvarig för konsultrelationerna med Accenture, Deloitte och McKinsey på Shell.

Han berättar att Shell eftersträvar ett jämlikt system, där alla litar på alla. Trots att företaget traditionellt sett har varit gammaldags och hårdnackat i sina upphandlingar.
– Det är inte så lätt. Och jag säger inte att vi har knäckt nöten helt – men det är i alla fall det vi strävar efter, konstaterar han.

Ralph Szygendas konsultgärning fokuserar på att överbrygga glappet mellan it-avdelningar och leverantörernas säljare. De flesta säljare har aldrig lett en it-avdelning, och de flesta CIO:er har aldrig sålt it. Genom att hjälpa båda sidor med att se vad som driver den andra sidan hoppas han kunna hitta win-win-områden.

Alan Matulas lösning på samma problem har varit att instifta rollen leverantörsansvarig – och att anställa tekniska säljare och projektledare från it-leverantörerna. Boris van der Weele var exempelvis affärschef på Microsoft tidigare. Och Craig Jones har varit projektledare på BMC och strategisk planeringschef på Logica.
– Vi bestämde oss för att anställa fienden, så att säga, och det har varit en enorm fördel, säger Alan Matula.

Hiltons Robert Webb är inne på samma linje. Han har också anställt folk från leverantörssidan.
– Personer med den bakgrunden för med sig kunskap om säljprocessen, pressen att nå budget och hur leverantörer ser på avtal, säger han.



Robert Webb, CIO, Hilton

Dessutom skickar han sina it-anställda på kurs ihop med leverantörernas personal, i ämnen som kommunikation och förändringsledning.
– Vi vet att det ofta uppstår spänningar. Och det beror ofta på att folk är fast i idén om att ”leverantören vill lura kunden på pengar”, säger han.

De gemensamma utbildningarna är hans sätt att överbrygga glappet.

Utbildning i just kommunikation, i samband med processer för samarbetet, leder till smidigare projekt, bekräftar även Craig Jones från Shell.

På Shell har man bett HP och Microsoft att samarbeta för att förbättra användarupplevelsen för de anställda, med HP:s tjänster och hårdvara och Microsofts mjukvara. En gång i kvartalet träffar de båda leverantörerna hans personal för att hålla styrgruppen informerad om hur det går.

– Det gäller att ha alla intressenter i rummet samtidigt, så alla får höra samma historia, säger han.
– Under mina år har jag sett många fall när det inte går till så, och då kan historien ta oväntade vändningar!

Shell kräver också att leverantörerna ska minimera sin säljnärvaro och istället interagera genom tekniker.

Alan Matula noterar att Shell har en stark fördel i sina tioårskontrakt med Cisco, Microsoft, Oracle och SAP, som vet att de inte behöver tävla med varandra vartannat år.
– Vi skriver långa kontrakt för att vi inte vill ha säljare här, säger han krasst.

Det han istället vill träffa är it-arkitekter och andra experter. Som i samarbetet med HP om att ta fram seismiska sensorer som letar olja. Här leds teamet av en ”enterprise services-futurist” från HP som är specialiserad på hur it formar näringsliv, samhälle och kultur.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer


- CIO Sweden:

Farliga usb-laddare kan skada användare och elektronik


- CIO Sweden:

Han tar Domstolsverket in i den digitala världen


- CIO Sweden:

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista


- CIO Sweden:

CIO:erna om mindfulness-trenden


- CIO Sweden:

It-chefer inom offentlig verksamhet har bättre kontroll över it-inköpen

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 7/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Höga krav i it-förändringens era”


”Buzzwords visar vägen”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group