Teknikleverantören och e-handlaren Dustin var först ut av e-handlarna på hemelektroniksidan att lansera sin mobilapp. Och den utvecklas löpande. Inom en snar framtid tror CIO Anders Lundsten att de flesta webbtjänster kompletteras med appar.

– Jag tror att vi blir bekvämare och kräsnare när vi söker information och utnyttjar tjänster. Vi vill ha det enkelt. Vi vill ha en app för banken, en för e-handel och så vidare, som fungerar. Det kommer att bli mindre vanligt att söka information på webben som vi själva måste sovra i. Istället kommer vi att uträtta ärenden direkt, via välkända hemsidor och appar där vi litar på leverantören.

Redan nu tycker Anders Lundsten att en app är det perfekta sättet att lansera kampanjer och erbjudanden. Särskilt för Dustin som får en kanal där de enkelt kan demonstrera sina produkter direkt för kunderna.
– Eftersom vi säljer teknik kan vi visa att ”så här bra blir det att använda en mobil lösning i praktiken”.



Anders Lundsten, CIO, Dustin

Men mobiltrenden gäller som bekant inte bara kunderna. Internt har Dustin en mobil strategi som säger att alla bärbara datorer har inbyggt wifi och 3g, för att alla medarbetare alltid ska kunna stå i kontakt med kontoret.
– Vi vill dra nytta av den mobila tekniken, och de möjligheter den för med sig, säger Anders Lundsten.

För Dustin innebär medarbetarnas ökade mobilitet nästan bara fördelar, tycker Anders Lundsten. Det faktum att en anställd kan fälla upp locket på sin dator var han eller hon än befinner sig ger en enorm kraft och räckvidd till hela organisationen.

– Det höjer definitivt verkningsgraden på medarbetarna, de blir mer effektiva då de kan arbeta var och när som helst, konstaterar han.
– Och för den som ringer till oss märks egentligen ingen skillnad om medarbetaren sitter hemma eller på kontoret, vi kan göra allt, överallt.

Även telefon- och webbkonferenser är något Dustin nyttjar flitigt. För detta används Microsofts Lync.
– Vi håller bland annat webbkonferenser där vi delar skärm med kunder och partners. Det är effektivt och flexibelt, säger Anders Lundsten.

Grundinställningen på Dustin är allstå att allt som gör användaren mer flexibel och mobil är bra för verksamheten då det ökar effektiviteten.

Men, det finns förbehåll. En enskild användare som jobbar mobilt ”var den vill” blir mer flexibel, men det kan uppstå problem i en grupp.
– När man ska samarbeta blir det mer problematiskt. Ju mer komplex en organisation är, desto svårare är det att dra nytta av nya teknologier. Och även säkerheten måste lösas om detta ska fungera i större skala.

Om miljön blir för öppen och vildvuxen – och helt på användaranas villkor – kan det också bli problem.
It-sidan kanske inte klarar av att erbjuda support och underhåll. Och administrationen kan bli dyr och tungrodd. För att komma åt problemet har Dustin infört en standardlaptop, i ett antal varianter.

Anders Lundsten ser med spänning på BYOD-trenden, att låta medarbetarna använda egen utrustning. Han överväger att testa, men tvekar ändå lite inför att släppa greppet.
– Makten flyttar ut till användare och konsumenter, och det är positivt, men om något inte fungerar uppstår lätt problem: det undviks om it-avdelningen kan kopplas in direkt.

Han talar av egen erfarenhet. Tidigare hade Dustins medarbetare möjlighet att välja själva vilken företagshanddator de ville ha, men det blev för komplicerat. När det gäller smarta telefoner är man däremot öppen.

It-avdelningen supporterar i dagsläget både Iphone och HTC. Dessutom överväger man att ta in Windows Phone 7. Men vill någon använda något annat går det också bra.

– Det innebär egentligen bara att användaren har svårare att få stöd om han eller hon har med sig något som vi inte känner igen. I så fall får man hjälpa sig själv, eller ringa mobiltillverkarens företagssupport. ]