Användare på språng. Kunder i mobilen. Det har knappast undgått någon att mobilitet är vårens hetaste it-trend. Eller ska vi kanske säga tillgänglighet? Varje organisation med självaktning filar just nu för fullt på strategier och tillämpningar för de mobila kanalerna – och så gör även varje CIO.

Medarbetarnas behov av att information är tillgänglig var som helst, från vilka klienter som helst, ställer nya krav på it-avdelningen. Liksom kundernas ökade intresse för mobila tjänster. Som CIO måste du sätta dig in i den uppsjö av möjligheter som erbjuds. Dessutom vill det till att knyta nya band internt med affärsutvecklare och marknadschefer.

Det är mycket på gång även om många projekt fortfarande ligger i sin linda. CIO Sweden har intervjuat fyra CIO:er, i skilda branscher, för att höra hur de ser på mobilitet och vad de har för strategier för att ta vara på fördelarna och parera riskerna.

Robert Lann, Riksteatern: ”Det poppar upp idéer till höger och vänster ... ”

Kay Kojer, Skatteverket: ”Vi måste tänka på säkerhet till 110 procent”

Linus Lennstrand, Hemnet: ”I vår bransch finns fantastiska möjligheter ... ”

Anders Lundsten, Dustin: ”Makten flyttar ut till användare och konsumenter”