HTC ligger på silverplats på den svenska marknaden, enligt IDC:s siffror. Norden-vd:n Peter Frølund knyter på sig de röda boxhandskarna.

Vad erbjuder ni för smarta mobiler på företagsmarknaden?
– En uppsjö modeller. Storsäljarna är våra Androidtelefoner Desire S och Sensation. Vi ser också ett växande intresse för Titan och Radar med Windows Phone 7.

Varför ska man välja HTC?
– Sedan starten för 15 år sedan har vi framgångsrikt levererat mobiltelefoner och smarta mobiler. Vi har alltid utgått från kundernas behov, och utvecklat innovativa och användarvänliga produkter av hög kvalitet och med bra design.

Vilka är trenderna på företagsmarknaden?
– Tidigare dikterade it-avdelningen upphandlingen och bestämde vilka telefoner anställda skulle ha. Idag är andra delar av verksamheten mer involverade. Ekonomi har fokus på totalkostnaden medan olika användargrupper väljer design och funktionalitet. Däremot kravställer it-avdelningen fortfarande våra serviceåtaganden och ser till att telefonerna kan integreras i it-miljön.

Hur ser marknaden ut?
– Vi ligger tvåa på den svenska marknaden och ska med alla medel fajtas hårdare med Apples Iphone!

Är Motorola en tuff konkurrent?
– Vi tar alla konkurrenter på stort allvar. Vi slåss på en tuff marknad som förändras blixtsnabbt. Motorola kan komma att ta marknadsandelar i Sverige – men det kommer inte att ske på bekostnad av HTC!

Vad måste ni bli bättre på?
– Vi måste bli ännu bättre på att lyssna på våra kunder, och förstå deras behov och utmaningar.