- CIO Sweden:

Obamas CIO: "Min värsta dag på jobbet"

Av

Brook Colangelo är CIO på Vita huset. Hans avdelning levererar alla icke-hemliga it-tjänster till ett tiotal avdelningar.
Brook Colangelo är CIO på Vita huset. Hans avdelning levererar alla icke-hemliga it-tjänster till ett tiotal avdelningar.
Den 20 januari 2009 började Barack Obama började sitt nya jobb som USA:s president. Samma dag började Brook Colangelo sitt nya jobb, som CIO på Vita huset. Och han såg direkt att Vita husets it ”var i rätt dåligt skick”

Över 80 procent av utrustningen hade nått end-of-life. Trots att det var 2009 hade de stationära datorerna fortfarande diskettstationer – inklusive en splitterny pc som köpts in till stabschefen Rahm Emanuel. Man hade bara ett serverrum och ”ingen redundans”, berättar Colangelo.

Och det fick man också lida för. Bara sex dagar in i Obamas styre gick mejlservern ner och var nere i hela 21 timmar.
– I hela mitt yrkesliv har jag aldrig haft en värre dag, vare sig förr eller senare, säger Colangelo.

Halv sex på morgonen, dagen efter avbrottet, blev han inkallad till Rahm Emanuel för att förklara sig.
– Jag var på väg till mötet, det var becksvart, jag hade varit på jobbet hela natten, och då hände nåt så fantastiskt. Precis när jag gick in genom dörren till Västra flygeln så surrade det till i Blackberryn. Det är inget jag brukar tycka om i vanliga fall – men nu var det det bästa jag någonsin känt, säger han.

Mejlen var tillbaka.

När han var framme hos Emanuel var mötet redan avblåst. Problemet var löst.

Sådana här situationer, berättar Colangelo, drev fram en omfattande översyn av både teknik, personal och processer för att få bukt med situationen. Under tiden drabbades Vita huset av ytterligare tre–fyra avbrott den första månaden.

– Under Obamas 40 första dagar låg vi nere 23 procent av tiden, säger Colangelo.

– Men man ska aldrig låta en dålig dag gå till spillo. Varenda dålig dag vi har haft har hjälpt oss att formulera vår vision, hur vi vill att it-systemen ska vara.

Varenda dålig dag, lägger han till, har också hjälpt till att övertyga ledningen om behovet av bättre it.

Vita huset behövde byta ut en stor del av it-miljön, däribland mejl och lagringsnät. Man höll möten med användarna, och en del av dem (”som hade diskettstationer”) var riktigt arga. Som en del i uppstyrningen inrättade man tjänsten ”goalie” (målvakt) – Government Operations And Lead for Inspection & Execution. Man anställde flera goalies som jobbade 12-timmarsskift för att ha bemanning dygnet runt och kunna hantera eventuella nödsituationer.

Tidigare hade Vita husets datacenter nämligen varit bemannat uteslutande från nio till fem.

It-avbrottens tid var inte förbi. I februari 2011 drabbades man av nio timmars sammanhängande nertid på grund av ett avbrott i Sonet-ringen. Mejl och internet låg nere.

– Jag fick faxa till presidenten – inget vidare. Men efter det avbrottet fick jag gehör för att vi behövde ett datacenter för katastrofåterställning. Med redundans hade vi klarat oss från de här problemen, säger han.

Ett annat projekt som Colangelo tog tag i direkt blev fjärråtkomst och mobilitet för personalen. Man tog fram en webbportal där de kunde komma åt mejl och andra tjänster hemifrån, ”på ett säkert och diariefört sätt”. I grevens tid, för i februari 2010 drabbades Washington av två snöstormar efter varandra så att folk hade stora problem att ta sig till jobbet på en hel arbetsvecka.
– Vi hade 60 procent av personalen upppkopplad hela veckan, säger Colangelo.

Det var bara två år sedan, men mycket har hunnit hända sedan dess. Nu stödjer man fler mobilplattformar än Blackberry, personalen kan ta med sig egna plattor och använda dem i jobbet, och man har byggt om webbsajten whitehouse.gov.

– Vårt moderniseringsprogram föll väldigt väl ut, säger Colangelo. Vita huset fick upp internethastigheten med 300 procent – och fick ner andelen urmodig utrustning med åtminstone 50 procent.

Fler artiklar om urmodlig it i USA:s statsapparat:


IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sju outhärdliga typer inom it


- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group