- CIO Sweden:

Obamas CIO: "Min värsta dag på jobbet"

Av

Brook Colangelo är CIO på Vita huset. Hans avdelning levererar alla icke-hemliga it-tjänster till ett tiotal avdelningar.
Brook Colangelo är CIO på Vita huset. Hans avdelning levererar alla icke-hemliga it-tjänster till ett tiotal avdelningar.
Den 20 januari 2009 började Barack Obama började sitt nya jobb som USA:s president. Samma dag började Brook Colangelo sitt nya jobb, som CIO på Vita huset. Och han såg direkt att Vita husets it ”var i rätt dåligt skick”

Över 80 procent av utrustningen hade nått end-of-life. Trots att det var 2009 hade de stationära datorerna fortfarande diskettstationer – inklusive en splitterny pc som köpts in till stabschefen Rahm Emanuel. Man hade bara ett serverrum och ”ingen redundans”, berättar Colangelo.

Och det fick man också lida för. Bara sex dagar in i Obamas styre gick mejlservern ner och var nere i hela 21 timmar.
– I hela mitt yrkesliv har jag aldrig haft en värre dag, vare sig förr eller senare, säger Colangelo.

Halv sex på morgonen, dagen efter avbrottet, blev han inkallad till Rahm Emanuel för att förklara sig.
– Jag var på väg till mötet, det var becksvart, jag hade varit på jobbet hela natten, och då hände nåt så fantastiskt. Precis när jag gick in genom dörren till Västra flygeln så surrade det till i Blackberryn. Det är inget jag brukar tycka om i vanliga fall – men nu var det det bästa jag någonsin känt, säger han.

Mejlen var tillbaka.

När han var framme hos Emanuel var mötet redan avblåst. Problemet var löst.

Sådana här situationer, berättar Colangelo, drev fram en omfattande översyn av både teknik, personal och processer för att få bukt med situationen. Under tiden drabbades Vita huset av ytterligare tre–fyra avbrott den första månaden.

– Under Obamas 40 första dagar låg vi nere 23 procent av tiden, säger Colangelo.

– Men man ska aldrig låta en dålig dag gå till spillo. Varenda dålig dag vi har haft har hjälpt oss att formulera vår vision, hur vi vill att it-systemen ska vara.

Varenda dålig dag, lägger han till, har också hjälpt till att övertyga ledningen om behovet av bättre it.

Vita huset behövde byta ut en stor del av it-miljön, däribland mejl och lagringsnät. Man höll möten med användarna, och en del av dem (”som hade diskettstationer”) var riktigt arga. Som en del i uppstyrningen inrättade man tjänsten ”goalie” (målvakt) – Government Operations And Lead for Inspection & Execution. Man anställde flera goalies som jobbade 12-timmarsskift för att ha bemanning dygnet runt och kunna hantera eventuella nödsituationer.

Tidigare hade Vita husets datacenter nämligen varit bemannat uteslutande från nio till fem.

It-avbrottens tid var inte förbi. I februari 2011 drabbades man av nio timmars sammanhängande nertid på grund av ett avbrott i Sonet-ringen. Mejl och internet låg nere.

– Jag fick faxa till presidenten – inget vidare. Men efter det avbrottet fick jag gehör för att vi behövde ett datacenter för katastrofåterställning. Med redundans hade vi klarat oss från de här problemen, säger han.

Ett annat projekt som Colangelo tog tag i direkt blev fjärråtkomst och mobilitet för personalen. Man tog fram en webbportal där de kunde komma åt mejl och andra tjänster hemifrån, ”på ett säkert och diariefört sätt”. I grevens tid, för i februari 2010 drabbades Washington av två snöstormar efter varandra så att folk hade stora problem att ta sig till jobbet på en hel arbetsvecka.
– Vi hade 60 procent av personalen upppkopplad hela veckan, säger Colangelo.

Det var bara två år sedan, men mycket har hunnit hända sedan dess. Nu stödjer man fler mobilplattformar än Blackberry, personalen kan ta med sig egna plattor och använda dem i jobbet, och man har byggt om webbsajten whitehouse.gov.

– Vårt moderniseringsprogram föll väldigt väl ut, säger Colangelo. Vita huset fick upp internethastigheten med 300 procent – och fick ner andelen urmodig utrustning med åtminstone 50 procent.

Fler artiklar om urmodlig it i USA:s statsapparat:


IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Konvertera snack till pengar


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

5 it-roller för framtiden


- CIO Sweden:

Missnöje med it-budgeten i offentlig sektor

Missnöje med it-budgeten i offentlig sektor


- CIO Sweden:

Robert Lisborg, it-chef på Kristdemokraterna

Digitala kanaler ställer nya krav på KD:s it-arbete


- CIO Sweden:

Obehöriga fiskar hemlig information hos Miljöpartiet


- CIO Sweden:

Kaj Johansson

Vänsterpartiets it-chef: "Kraven på driftssidan ökar under ett valår"


- CIO Sweden:

Dataintrång

Dataintrånget blev ett bryskt uppvaknande


- CIO Sweden:

Leadership

Konsten att delegera rätt


- CIO Sweden:

Rikard Lidén, ny chef för it, inköp och supply chain hos Jetpak Group

"It kan aldrig bli viktigare än kunden"


- CIO Sweden:

CIO:er måste släppa ifrån sig en del av makten


- CIO Sweden:

8 tips för att bli en bättre karriärförhandlare

8 tips för att bli en bättre karriärförhandlare


- CIO Sweden:

Så jobbar Centerns it-avdelning inför valet


- CIO Sweden:

Johan Kroon

"Många intressen att ta till vara i en outsourcing-process"


- CIO Sweden:

Så tänker den nya it-generationen


- CIO Sweden:

It-chefer ofta missnöjda med ledningens beslut

It-chefer ofta missnöjda med ledningens beslut


- CIO Sweden:

Molnet-så funkar det!


- CIO Sweden:

19 vanliga fällor när du förhandlar

19 vanliga fallgropar vid förhandlingar


- CIO Sweden:

M optimerar it-stödet under valår


- CIO Sweden:

"Folkpartiets dataintrång lärde oss en läxa"


- CIO Sweden:

Sakernas internet

Sakernas internet blir viktigare för affären


- CIO Sweden:

Kostnaden minst viktig vid inköp av it-system

Kostnaden minst viktig vid inköp av it-system

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Stolt e-förvaltare styr SSM:s it

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Titta mot Vintergatan för att förbättra er enterprise arkitektur


- CIO Sweden:

Spegel, spegel säg mig vilken arkitektur jag får


- CIO Sweden:

Stabil och dynamisk arkitektur - finns det?

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group