Mattias Forsberg, CIO, Systembolaget

Upplever du licenshantering som krångligt?

– Jag har förståelse för att leverantörerna, beroende på vad de säljer, har lite olika behov att ta fram licenser. Men ja, licenshantering är samtidigt extremt krångligt. Ur beställarens perspektiv är det en djungel av olika regler.

– Många gånger skiljer det sig otroligt mycket mellan olika leverantörer. Du kan betala per terminal, per användare, per funktion eller per server, och det gör ju att det kan bli väldigt stora skillnader i kostnad för oss som kund beroende på hur vi vill använda olika systemlösningar. I vissa lägen är det också så att det begränsar oss väldigt mycket vad gäller hur vi vill välja att använda en funktion.

Skulle standardlicenser kunna vara en lösning?


– För mig låter det ju attraktivt med en standard – dock vet jag inte riktigt hur en sådan standard skulle se ut. Däremot tror jag på en viss harmonisering av hur man räknar på licensmodeller. Det skulle ju också göra att vi som köpare inte skulle behöva hålla på att lusläsa varenda avtal. För även om det fanns olika standarder beroende på vad det man köpte borde det vara möjligt att ta fram en gemensam modell för hur man räknar upp, hur man indexerar och så vidare.

Är de här problemen något som ni brukar ta upp med leverantörerna?

– Ja, självklart måste det finnas en ständig dialog. Jag tror inte att leverantörerna vill skinna oss som köpare, för det slår ju tillbaka på dem själva. Men det måste finnas en flexibilitet och lyhördhet så att man lyssnar till de faktiska behoven.
– Vi diskuterar ofta med leverantörerna när vi tycker att det är otydligt vad som ingår i de avtal vi har, men det handlar kanske inte så mycket om licensmodellen utan snarare om avtalsstrukturen.

– En annan fråga som är väldigt krånglig är ju vad som egentligen ingår när man köper en tjänst. Det är ju ständig diskussion och källa till missförstånd, och ofta tror man att man har köpt något och sedan visar det sig att man inte har det.

Hur kan man få till stånd en förändring på det här området?

– Drivkraften till förändring är ju inte så stark hos leverantörerna. Den måste nog komma från köparsidan. För hundra år sedan fanns det olika standarder för hur man levererade el – då var det konsumenter som drev på en standardisering, och det är samma sak på det här området. Det gäller att vi går ihop och ställer krav på vad som behöver standardiseras.

Vad skulle leverantörerna säga då?

– Jag tror egentligen inte att de skulle vara emot det, även om det säkert är så att många kunder i dag betalar lite för mycket för att de inte har någon koll på vad som ingår i olika tjänster.