- CIO Sweden:

Leverantörer med licens att krångla

Av

Sida 1 / 3
Mattias Forsberg, CIO, Systembolaget

Upplever du licenshantering som krångligt?

– Jag har förståelse för att leverantörerna, beroende på vad de säljer, har lite olika behov att ta fram licenser. Men ja, licenshantering är samtidigt extremt krångligt. Ur beställarens perspektiv är det en djungel av olika regler.

– Många gånger skiljer det sig otroligt mycket mellan olika leverantörer. Du kan betala per terminal, per användare, per funktion eller per server, och det gör ju att det kan bli väldigt stora skillnader i kostnad för oss som kund beroende på hur vi vill använda olika systemlösningar. I vissa lägen är det också så att det begränsar oss väldigt mycket vad gäller hur vi vill välja att använda en funktion.

Skulle standardlicenser kunna vara en lösning?


– För mig låter det ju attraktivt med en standard – dock vet jag inte riktigt hur en sådan standard skulle se ut. Däremot tror jag på en viss harmonisering av hur man räknar på licensmodeller. Det skulle ju också göra att vi som köpare inte skulle behöva hålla på att lusläsa varenda avtal. För även om det fanns olika standarder beroende på vad det man köpte borde det vara möjligt att ta fram en gemensam modell för hur man räknar upp, hur man indexerar och så vidare.

Är de här problemen något som ni brukar ta upp med leverantörerna?

– Ja, självklart måste det finnas en ständig dialog. Jag tror inte att leverantörerna vill skinna oss som köpare, för det slår ju tillbaka på dem själva. Men det måste finnas en flexibilitet och lyhördhet så att man lyssnar till de faktiska behoven.
– Vi diskuterar ofta med leverantörerna när vi tycker att det är otydligt vad som ingår i de avtal vi har, men det handlar kanske inte så mycket om licensmodellen utan snarare om avtalsstrukturen.

– En annan fråga som är väldigt krånglig är ju vad som egentligen ingår när man köper en tjänst. Det är ju ständig diskussion och källa till missförstånd, och ofta tror man att man har köpt något och sedan visar det sig att man inte har det.

Hur kan man få till stånd en förändring på det här området?

– Drivkraften till förändring är ju inte så stark hos leverantörerna. Den måste nog komma från köparsidan. För hundra år sedan fanns det olika standarder för hur man levererade el – då var det konsumenter som drev på en standardisering, och det är samma sak på det här området. Det gäller att vi går ihop och ställer krav på vad som behöver standardiseras.

Vad skulle leverantörerna säga då?

– Jag tror egentligen inte att de skulle vara emot det, även om det säkert är så att många kunder i dag betalar lite för mycket för att de inte har någon koll på vad som ingår i olika tjänster.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

”Äntligen är det
människans tid”


- CIO Sweden:

Så firar CIO:erna jul


- CIO Sweden:

Elisabeth Hoeflich, CIO på Continental: "Hur mycket styrning behöver it?"


- CIO Sweden:

Ddos-attacker ej en prioriterad fråga hos företag

Belastningsattacker ej en prioriterad säkerhetsfråga


- CIO Sweden:

5 stora säkerhetstrender under 2015

5 stora it-säkerhetstrender 2015


- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer


- CIO Sweden:

Farliga usb-laddare kan skada användare och elektronik

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor


”Höga krav i it-förändringens era”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group