- CIO Sweden:

Leverantörer med licens att krångla

Av

Sida 1 / 3
Mattias Forsberg, CIO, Systembolaget

Upplever du licenshantering som krångligt?

– Jag har förståelse för att leverantörerna, beroende på vad de säljer, har lite olika behov att ta fram licenser. Men ja, licenshantering är samtidigt extremt krångligt. Ur beställarens perspektiv är det en djungel av olika regler.

– Många gånger skiljer det sig otroligt mycket mellan olika leverantörer. Du kan betala per terminal, per användare, per funktion eller per server, och det gör ju att det kan bli väldigt stora skillnader i kostnad för oss som kund beroende på hur vi vill använda olika systemlösningar. I vissa lägen är det också så att det begränsar oss väldigt mycket vad gäller hur vi vill välja att använda en funktion.

Skulle standardlicenser kunna vara en lösning?


– För mig låter det ju attraktivt med en standard – dock vet jag inte riktigt hur en sådan standard skulle se ut. Däremot tror jag på en viss harmonisering av hur man räknar på licensmodeller. Det skulle ju också göra att vi som köpare inte skulle behöva hålla på att lusläsa varenda avtal. För även om det fanns olika standarder beroende på vad det man köpte borde det vara möjligt att ta fram en gemensam modell för hur man räknar upp, hur man indexerar och så vidare.

Är de här problemen något som ni brukar ta upp med leverantörerna?

– Ja, självklart måste det finnas en ständig dialog. Jag tror inte att leverantörerna vill skinna oss som köpare, för det slår ju tillbaka på dem själva. Men det måste finnas en flexibilitet och lyhördhet så att man lyssnar till de faktiska behoven.
– Vi diskuterar ofta med leverantörerna när vi tycker att det är otydligt vad som ingår i de avtal vi har, men det handlar kanske inte så mycket om licensmodellen utan snarare om avtalsstrukturen.

– En annan fråga som är väldigt krånglig är ju vad som egentligen ingår när man köper en tjänst. Det är ju ständig diskussion och källa till missförstånd, och ofta tror man att man har köpt något och sedan visar det sig att man inte har det.

Hur kan man få till stånd en förändring på det här området?

– Drivkraften till förändring är ju inte så stark hos leverantörerna. Den måste nog komma från köparsidan. För hundra år sedan fanns det olika standarder för hur man levererade el – då var det konsumenter som drev på en standardisering, och det är samma sak på det här området. Det gäller att vi går ihop och ställer krav på vad som behöver standardiseras.

Vad skulle leverantörerna säga då?

– Jag tror egentligen inte att de skulle vara emot det, även om det säkert är så att många kunder i dag betalar lite för mycket för att de inte har någon koll på vad som ingår i olika tjänster.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Uppkopplade bilar - en CIO-fråga


- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna


- CIO Sweden:

Big data smälter samman fantasi & verklighet i fotbolls-USA


- CIO Sweden:

CIO i Kina - så funkar det

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster


- CIO Sweden:

Ramverksbaksmälla

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group