- CIO Sweden:

Leverantörer med licens att krångla

Av

Sida 1 / 3
Mattias Forsberg, CIO, Systembolaget

Upplever du licenshantering som krångligt?

– Jag har förståelse för att leverantörerna, beroende på vad de säljer, har lite olika behov att ta fram licenser. Men ja, licenshantering är samtidigt extremt krångligt. Ur beställarens perspektiv är det en djungel av olika regler.

– Många gånger skiljer det sig otroligt mycket mellan olika leverantörer. Du kan betala per terminal, per användare, per funktion eller per server, och det gör ju att det kan bli väldigt stora skillnader i kostnad för oss som kund beroende på hur vi vill använda olika systemlösningar. I vissa lägen är det också så att det begränsar oss väldigt mycket vad gäller hur vi vill välja att använda en funktion.

Skulle standardlicenser kunna vara en lösning?


– För mig låter det ju attraktivt med en standard – dock vet jag inte riktigt hur en sådan standard skulle se ut. Däremot tror jag på en viss harmonisering av hur man räknar på licensmodeller. Det skulle ju också göra att vi som köpare inte skulle behöva hålla på att lusläsa varenda avtal. För även om det fanns olika standarder beroende på vad det man köpte borde det vara möjligt att ta fram en gemensam modell för hur man räknar upp, hur man indexerar och så vidare.

Är de här problemen något som ni brukar ta upp med leverantörerna?

– Ja, självklart måste det finnas en ständig dialog. Jag tror inte att leverantörerna vill skinna oss som köpare, för det slår ju tillbaka på dem själva. Men det måste finnas en flexibilitet och lyhördhet så att man lyssnar till de faktiska behoven.
– Vi diskuterar ofta med leverantörerna när vi tycker att det är otydligt vad som ingår i de avtal vi har, men det handlar kanske inte så mycket om licensmodellen utan snarare om avtalsstrukturen.

– En annan fråga som är väldigt krånglig är ju vad som egentligen ingår när man köper en tjänst. Det är ju ständig diskussion och källa till missförstånd, och ofta tror man att man har köpt något och sedan visar det sig att man inte har det.

Hur kan man få till stånd en förändring på det här området?

– Drivkraften till förändring är ju inte så stark hos leverantörerna. Den måste nog komma från köparsidan. För hundra år sedan fanns det olika standarder för hur man levererade el – då var det konsumenter som drev på en standardisering, och det är samma sak på det här området. Det gäller att vi går ihop och ställer krav på vad som behöver standardiseras.

Vad skulle leverantörerna säga då?

– Jag tror egentligen inte att de skulle vara emot det, även om det säkert är så att många kunder i dag betalar lite för mycket för att de inte har någon koll på vad som ingår i olika tjänster.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Software-as-a-Boss


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

Nu kan du nominera Årets digitala innovatör

- CIO Sweden:

De galnaste kontoren i Silicon Valley


- CIO Sweden:

Ny tjänst gör det lättare att få ersättning från flygbolagen


- CIO Sweden:

Kaspersky om cyberkriget: "Jag är paranoid - men optimistisk"


- CIO Sweden:

Grattis på it-chefens dag!


- CIO Sweden:

Hon är Stadsmissionens nya it-chef


- CIO Sweden:

4 frågor om stress


- CIO Sweden:

De 5 största it-haverierna


- CIO Sweden:

Han föreläser om "online-samhällets nattsida"


- CIO Sweden:

Greenpeace granskar it-jättar


- CIO Sweden:

Kundnöjdheten hög i omfattande outsourcing-studie


- CIO Sweden:

7 heta it-jobb


- CIO Sweden:

Ljudmoln över Berlin


Nu kan du nominera till Årets CIO, Årets projekt, Årets hållbara projekt

- CIO Sweden:

7 tips som hjälper dig fokusera


- CIO Sweden:

"CIO måste tänka om helt kring ostrukturerade data"


- CIO Sweden:

"Sverige förlorar på blyga myndigheter"


- CIO Sweden:

"Den perfekta leverantören"


- CIO Sweden:

"Många CIO:er har en offerroll"


6 frågor - CIO Sweden:

Handelsprofessorn går från massmördare till utomjordingar

Event på G

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 2/2014

Ny! Lägesrapport 2014

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Hon laddar Strålfors it med värde

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Finansinspektionen agerar i tiden


Crowdsourcing – en outnyttjad resurs

Krönikor

- CIO Sweden:

EA - stelt och orörligt eller något för flexibilitet


- CIO Sweden:

Zachman om Zachman


- CIO Sweden:

EA för att hantera applikationsportföljen

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Utvalda jobb

Mer business intelligence

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group