- CIO Sweden:

Så skapar du lojala medarbetare

Av

I rapporten som presenterades av Kairos Future i samarbete med telekomleverantören TDC konstaterade man att de säkerhetsfrågor som bring your own device-trenden fört med sig svårligen löses med tekniska säkerhetlösningar, istället bör företagen fokusera på att skapa lojala medarbetare. Vi har diskuterat ämnet med Henrik Blomgren, forskare i industriell ekonomi vid KTH.

Varför går det inte att lösa it-säkerhetsfrågor enbart med teknik?


- För tre veckor sedan var jag i Iran och drev en ledarskapsutbildning för näringslivet där. Där är ju internet väldigt reglerat men helt plötsligt under en föreläsning kom det fram en kille och frågade om han fick lägga upp min föreläsning på Facebook. Jag svarade att det fick han gärna göra men tillade att på mitt hotell, ett västerländskt hotell, kom jag inte åt mitt Facebook-konto så det kanske skulle bli svårt. ”Det är inga problem” svarade han, ”Du gör bara så här”. Det visar att om någon verkligen vill komma runt tekniken går det alltid.

- Så ser också företagssituationen ut idag, vi kan prata hur länge vi vill om teknik men företagen läcker som såll, dvs om man har ”otur”. IT har nu gjort att de latenta hålen i sållen är större än tidigare.


Hur skapar man medarbetare som är lojala med sitt företag?

- Förmodligen är det så att företag med gamla hederliga företagskulturer har lättare än andra. Jag tror inte att så många som arbetar på Ikea skulle vara intresserade av att läcka ut eventuella hemligheter, även om de kunde. Det beror på att de har en stark företagskultur. Ett annat klassiskt exempel är Volvo. Om du åker ner till Göteborg så står folk för Volvo och tror på Volvo.

- Samtidigt tror jag att vi måste gå tillbaka till ursprungsfrågorna i det traditionella ledarskapet: Vad har vi för vision i vår verksamhet? Stöttar människor den? Är jag transparant som chef? Har jag mitt folk med mig? Har folket med mig? Den senare frågan glömmer de anställda ofta tyvärr.


Vad händer om medarbetarna inte är lojala?


- De flesta människor har en hyffsad känsla för vart lagens gränser går. Men om man vill att de ska gå längre än så måste man jobba med den här biten.

- Det kan handla om andra typer av läckage, som att folk lägger ut negativa kommentarer om sin arbetsplats på nätet, det kan vara väldigt känsligt och då måste man få sina anställda själva att känna: ” Så gör inte vi”.

Hur ska man vara som chef för att skapa lojala medarbetare?

- Det finns ju olika delar av det här. Då det kommer till it-chefer tror jag att många idag känner sig otroligt frustrerade över alla dessa människor som släpar med sig sina egna teknikprylar. Men det är något man måste acceptera för det kommer folk att göra oavsett vad man sätter för policy.

- Sen betyder inte det att exakt alla prylar faktiskt behövs. Som IT-chef skall man inte per definition köpa in en sak bara för att någon vill ha ett Ipad-spel till sina barn på jobbets bekostnad - eller allmänt tycker att en Iphone vore kul att ha. Företag skall givetvis köpa saker för att det är värdefullt för själva verksamheten. Min enkla poäng är att många idag blockera saker som faktiskt är värdefulla. För att sen inte nämna hur värdefull sådan kunskap kommer att bli. Håller man igen för hårt just nu - kommer man få betala enorma pengar för kompetensutveckling om bara något år. Då är det billigare att satsa lite just nu.

- Om jag vore it-chef vet jag hur jag skulle göra: Jag skulle gå före mina anställda istället för efter. Jag skulle köpa fler prylar än de hade ork att ta hand om och sen skulle jag kräva att de använde dem på ett bra och relevant sätt. Jag skulle gärna jaga dem med blåslampa för att de skulle lära sig. Prylar är billigt. Det är användningen av dem som är dyrt. Men sådant är bra lätt för mig att säga. Jag vet hur komplexa it-strukturen på stora företag kan vara.

- Det skulle kosta lite men hur mycket kostar inte exempelvis kompetensutveckling? Ge de anställda en ipad och hetsa dem så lär de sig det gratis hemma är alltså inte så dumt.

- Givetvis beror det sen också på vilken typ av verksamhet som vi talar om. Men, saken är den att vi allt mer måste lära oss i näringslivet att använda de goda sidorna av ITs nya möjligheter som nu växer fram. Lärande tar dit. Då får man inte glömma att det är ett stort skifte som sker för många på jobbet idag. De behöver tiden för att komma in i det.

Innebär det här att du tycker att företagen har ett överdrivet säkerhetstänk?

- Både ja och nej. På ett sätt har de det men samtidigt kanske det bara är en tidsfråga innan samma sak som hände i Egypten händer på ett storföretag, att människor som är missnöjda går samman och startar en revolution. Eller skickar saker till Wikileaks. Det sker ju redan bland kunder så givetvis lär det komma att ske internt snart. I alla fall är det fullt möjligt. Om det inte redan har hänt. Jag för min del tror att det redan har hänt - bara ingen som skrivit om det publikt än.

- Om man ska se till tekniken är det självklart att man behöver ha vissa tekniska spärrar men de finns ju redan där. Flera prylar på jobbet är fullt möjligt att faktiskt hantera. Att det sen blir lite jobbigt för en IT-chef: Det är faktiskt IT-chefens jobb att fixa.

Det finns en del domedagsprofeter som hävdar att CIO:n kommer att försvinna vad säger du om det?

- Om man drog det långt skulle man kunna hävda att chefsmonopolet över lag är ganska uppluckrat idag eftersom klassiskt chefskap oftast innebär att man har ett informationsövertag. Om de anställda har tillgång till lika mycket information är det klart att maktpositionen för chefer försvagas så det är givet att den tekniska utvecklingen driver plattare organisationer. Varför vore förresten den saken en domedagsprofetia? Jobb har ändrats förut utan att världen gått under. Så visst bör även CIO:ns jobb ändras successivt. Annars kommer han eller hon bli helt obsolet med tiden.

- Jag tycker definitivt att det är dags fundera över att lägga ner begreppet it-chef, för vad är egentligen it i framtiden? Vad är det redan nu förresten? It finns överallt. Däremot kommer men att ha kvar människor i den här positionen så länge den tekniska utvecklingen fortsätter. Om den tekniska utvecklingen skulle avstanna skulle vi behöva it-chefer lika lite i framtiden som vi behöver någon som är officiellt ansvarig för papper och penna, alla kan hantera det, alla vet hur man gör. Men eftersom teknikutvecklingen fortsätter i allt snabbare takt kommer det med all sannolikhet alltid att finnas någon som har det som profession i sig. Specialister behövs på it-området.

- De senaste tio åren har ju också visat att CIO:er blivit allt viktigare och de stoppas ofta in på andra ställen. Det är inte så många år sedan Handelsbanken för första gången fick en CIO som vd. Det visar hur viktigt it är. En bank idag utan It finns självfallet inte.

Hur ska en CIO vara för att medarbetarna ska vara lojala?

- Det handlar om att skapa respekt. Kunskapsarbetare under 40 år har ofta en bild av att chefens uppgift är att gulla med dem. Men så är det verkligen inte, det handlar om att vara en bra ledare. Den som är för snäll kommer förr eller senare att mötas av förakt. Vissa anställda kanske alltså bör tvingas på en pryl de inte har nu. Andra skall hindras till en pryl som det bara vill ha utan att veta varför ens själva. Det beror på. Men att hantera detta "beror på" måste en ledare göra.

- Folk ska känna att de respekterar dig som chef för att du är en person som står för något, är transparent, tar de hårdaste smällarna och ger de hårdaste smällarna när det är berättigat. Det är inget självändamål att vara en tuff person - men ibland kan det faktiskt behövas. Jag får aldrig respekt hos mina barn om jag bara ger dem socker. Men jag får givetvis heller aldrig respekt hos dem om jag behandlar dem orättvist. Ledare heter ofta ledare just för att de går först.

- Det är också viktigt att du kan lyssna och förstå medarbetarnas arbete. I ett kunskapssamhälle där man behöver något mer än de anställdas händer och fötter kan man inte behandla folk som marionetter, då får man ingen effektivitet. Många verksamheter idag är i större behov av mitt huvud än mina händer och fötter.

- Sedan tror jag att yngre människor idag ofta letar efter en förebild, en andlig ledare. Den som är duktig på att vara en sådan förebild kommer att dra till sig människor. Vi alla söker för övrigt sådant, men det är ofta tydligare hos unga.

Det låter nästan som du förespråkar en sektlik företagsstruktur….

- Nej, vi har ont om den typen av företag i Sverige, de är vanligare i USA och det är nog lika bra det. Olika länder har olika kulturer och det bör man som chef vara medveten om. Vi är mer kollektiva i Sverige tex och då måste en andlig ledare vara lite annorlunda än tex i USA. Men ja, jag söker verkliga ledare. Vi behöver flera personer som vill ta på sig den otacksamma uppgiften att gå först. Hur skall annars näringslivet utvecklas?

Men kan man verkligen kräva att en chef ska vara en andlig ledare, det låter som något som är mer kopplat till en egenskap än en profession?

- Det är något man kan lära sig, man får träna. Precis som allt annat. Men i grund och botten tror jag att man bör fokusera på att driva de gamla klassiska chefsfrågorna på ett tydligare sätt. Att vara andlig ledare i ett företag är inte en religons-, inte heller person-fråga. Det handlar om att genuint bry sig i det som man gör. Gandhi var nog inte så mycket annorlunda än många oss andra - men han menade verkligen det som han gjorde. Uppenbarligen även Steve Jobs.

- Vad jag egentligen säger är att begreppet ”Chef” är en sak – medan ”ledare” är någonting annat. I vissa fall, och helst, hänger dem ihop. Men inte alltid. Vill man leda på allvar bör man tänka på skillnaden här. Chef är något man är. Ledare är något man blir. Vi har bra många fler chefer än ledare i näringslivet. Det tror jag är ett problem.



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sju outhärdliga typer inom it


- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group