I takt med att införandet av molntjänster på företag ökar kommer CFO:er att få större inflytande över beslut som rör inköp och hantering av it-tjänster. Det menar 50 procent av de beslutsfattare som tillfrågats i en undersökning som Vanson Bourne gjort på uppdrag av Google.

Googles nordenchef Jesper Ritsmer Stormholt berättar hur han tror att det kommer påverka CIO:ns ställning.

Varför har CFO:er, COO:er och CEO:er tagit över ansvaret från it-avdelningen då det kommer till molntjänster?

- Molntjänster marknadsförs tyvärr som samma it-tjänster som man haft i 20 år, fast nu levererade via webbläsaren. Våra erfarenheter visar att äkta molntjänster medför kulturella förändringar, förändringar i affärsprocesserna (effektivisering) och finansiella förändringar (flexibilitet). En stor del av CFO/COO/CEO:er anser att traditionell it inte bidrar tillräckligt till affärsstrategin. Därför är just CEO, CFO och COO:er mycket mer involverade när det gäller molntjänster.

Tror du på sikt att detta kommer att leda till att CIO:ns ställning försvagas, eller kommer CIO:n att spela en annan roll?

- många företag är CIO:n en högt placerad verksamhetsansvarig (Operations Manager) med fokus på saker som att se till att servrarna fungerar, ta hand om relationer med it-leverantörer, hantera inköp och avtal, support till slutanvändare etc. CIO:er som inte omvärderar och inser att molntjänster är ett konkurrensmedel kommer att bli försvagade. CIO:er som inför äkta molntjänster får däremot bättre karriärmöjligheter och hamnar högre upp i hierarkin eftersom de får en mer aktiv roll i att utveckla verksamhetens framtidsstrategier.

Har CFO:er, COO:er och CEO:er den kunskap som krävs för att diskutera molnlösningar?

- Molntjänster handlar inte om it-program eller hårdvara. Molntjänster är tjänster på nätet som ger konkurrensfördelar för de verksamheter som tar tillvara möjligheterna till effektivisering, flexibilitet och innovativa lösningar. CEO:er, CFO:er, COO:er är alla it-användare med en smartphone och surfplatta, de använder webbtjänster, appar etc. Många ser ett samband mellan terminaler och webbtjänster och utvecklingen av affärsprocesser i sin egen verksamhet. De förstår kanske inte alltid tekniken bakom och det behöver de inte heller. Det gör ju deras it-medarbetare.