Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig på SAP?

- I och med förvärven av SuccessFactors 2011 och Sybase 2010 har det varit mycket jobb med att integrera företagen i SAP. 30 procent av min tid lägger jag ner på kunder och andra CIO:er som jag möter eller talar i telefon med. Åtminstone 10 procent av tiden kommunicerar jag med pressen via sociala medier och förklara vad vi gör. Att jobba med affären och hålla sig uppdaterad om vad som händer där tar cirka 30 procent av min tid och 20 procent går åt att kommunicera direkt med de anställda, exempelvis i möten.

- Eftersom vi driver ett internationellt innovationsprogram har vi byggt upp en stor kunskapsbas som rör molnet och mobilitetsområdet i form av Big Data. Efterfrågan på den här typen av information är enorm och det har bara ökat under de senaste två åren.

Vilka utmaningar står du inför i rollen som CIO?

- Om man, som jag, är en CIO i teknikbranschen finns det stora förväntningar på att man ska ligga i framkant. Det innebär att jag måste förstå trender som konsumentdriven it. Utmaningen är att hela tiden vara uppdaterad på det som händer på marknaden men också att förstå de förväntningar som finns ur ett företagsperspektiv. Att hantera de intressekonflikter som kan uppstå mellan anställda som vill ha olika devices och andra krafter i företaget har blivit en viktig del av mitt arbete.

Berätta om några projekt som du arbetar med?

- Det viktigaste projektet som vi arbetar med nu är att expandera våra mobila footprints. Vi vill installera fler produktivitets- och arbetsflödes-appar i våra mobila devices.

- Det andra området som vi arbetar med är att omvandla vår miljö till realtidsarkitektur. Med de nya innovationer som finns inom minne kan vi processa enorma mängder information i realtid. Det innebär att hela arkitekturen och affärsstrukturen inom företaget står inför en stor förändring. Det kräver att man ständigt har koll på vilka möjligheter som finns att optimera systemen.

Vilka är de tre viktigaste frågorna för CIO:er idag?


- Det viktigaste är att försäkra sig om att CIO:ns roll inte försvagas. Jag brukar se det som att CIO:n spelar tre roller. Först och främst ska vi se till att det operationella, infrastruktur och budgethantering fungerar som det ska. Den andra rollen som CIO:n har är att sitta med vid bordet då affären förändras, om företaget vill öka intäkterna måste it vara där och se hur man kan hjälpa till.

- Den tredje rollen är att vara en strategisk CIO och hitta sätt att gynna it-innovation så att den har en direkt påverkan på produkter och tjänster.

Vilken är din favoritpryl?

Just nu är det Samsung Galaxy Note. Det är enkelt att läsa dokument och du kan fortfarande använda den som telefon.

Av: Hamish Barwick/ IDG News