Artikelkommentarer
Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq
Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.
OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.
Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.
IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.
Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.
Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.
CIO överallt
Artikelarkivet
Lägesrapporten 2013
CIO överallt
Aktuella event
Lediga jobb
Mer business intelligence
CIO-twitter
Hårdvaran?
2012-04-02 09:19
Men hur ser det ut med hårdvaran? Vad är det för prisklasser vi pratar om här? Att jämföra banden med hårddisken rakt av funkar liksom inte. Banden ska ju läsas och skrivas på också med en bandstation, den kostar väl också?
incus
Hårdvaran?
2012-04-02 09:47
Så kostnaden för bandstationen känns försumbar.
SwedishElk
Hårdvaran?
2012-04-02 10:59
mbdape
LTFS - men i större miljöer då ...
2012-04-02 10:11
clanli
LTFS - men i större miljöer då ...
2012-04-02 12:40
Den initiala tanken med LTFS är dock inte att ersätta sättet man idag tar backup till tape på, endast att kompletera med ett nytt och intuitivt sätt för att göra lagring på band enklare.
Företag som vill flytta mycket stora datamängder mellan olika platser på ett säkert (krypterat) sätt glädjs mycket utav denna teknik :)
J0L
Problemet....
2012-04-02 10:39
Ex. LTO är inte designat för 24hr operation (var i alla fall inte det i tidigare nivåer, har inte kollat 4 och 5).
Problem som uppkommer är ofta intermitenta, vilket påverkar tiden som används för felsökning etc.
Sen ska man ha ett storage-system som klarar att mata dessa bandstationer för att få en bra "stream", ex. multipla jobb/bandstationer i en robot ställer höga krav på underliggande system.
Så lagringsmängd-mässigt så är band bra men det är knappast problemfritt och att långtidslagra saker på band ställer krav på tillgång till hårdvaran över tid. Ex. hitta fungerande LTO5 bandare om 10+år.
Schmelting
Problemet....
2012-04-02 11:41
Men bandstationer är väl aldrig designade för 24/7? Har du såna behov, så är det väl hårddiskar som gäller? Bandstationer är till för lagring av data, som man accessar sällan. Inte 24/7.
Dock undrar jag själv som du, angående långtidslagring: hur hanterar man data korruption på band? För eller senare så råkar man ut för bitröta. T.ex. gamla Amiga disketter funkar inte idag, pga datat ruttnar bort över tiden. Om man lagrar ett band i 5 år, då borde även datat ruttna bort. Hur hanterar man datakorruption på band? Finns det filsystem på band, som är designade med mycket redundans och kan hantera datakorruption?
Kebab Bert
Problemet....
2012-04-02 13:36
Vad jag menar med 24hr operation är ex. om du kör en backup och det tar 24hr så är inte LTO designat för att snurra i 24hr. Tror alla MTBF-värden är utifrån en utilization av 8hr/dag.
Vilket kanske inte är ett problem så länge felen är av naturen trasigt/helt för då byts det bara ut men tyvärr brukar det ta en stund innan det verkligen är heltrasigt = mycket tid på admin/felsökning.
Schmelting
Problemet....
2012-04-02 21:17
EtherMan
Problemet....
2012-04-03 12:28
Finns det inga checksummor, typ MD5, som görs på varje fil med jämna mellanrum? Eller måste man göra det själv efter varje kopiering?
Kebab Bert
Problemet....
2012-04-03 12:33
EtherMan
Problemet....
2012-04-03 12:37
Kebab Bert
Problemet....
2012-04-03 12:40
EtherMan
Problemet....
2012-04-05 18:25
Därför brukar man vilja accellerera tex MD5, CRC, komprimering osv i hårddvara, men saker som filsystem-formaten osv vill man köra i mjukvara.
Hårdvara i de här sammanhangen brukar vara MIPS eller PowerPC-baserade processorer med hårdvaruaccellereringa av hash, kryptering, komprimering, mönstermatchning, sortering och andra generella algoritmer. Även UltraSPARC i senare versioner har tex ZFS-komponenter som kryptering implementerad i hårdvara, helt enkelt för att det går snabbare.
Ett filsystem för band borde kunna användas av ZFS, BtrFS och eller Ceph som en del i en total lagrlingslösning.
Till exempel kopiorna i RAID:ade objekt behöver ju inte alla vara tillgänligt för omedelbar läsning, de passar mycket bra för långtidslagring. Vill det sig väl behöver man aldrig använda dem.
Band använder man ju för deras låga pris/byte, och kan kombineras med HDD- och SDD-enheter. Det kan mycket väl finnas behov av 24/7-använding av ett band i en sådan lösning, även om många av filerna kanske läses en gång i veckan eller en gång var tredje år... Det man läser ofta balanseras ju i så fall in på HDD och SDD baserat på åtkomststatistik.
Tidigare när jag kollade på band tyckte jag dock inte att pris/byte var tillräckligt bra men med 8TB på ett enda band blir det nog mer intressant. Givetvis vill man ju köra ZFS eller liknande ovanpå för att försäkra sig mot att ett band går sönder.
falde
Problemet....
2012-04-05 21:13
EtherMan
Problemet....
2012-04-08 11:24
falde
Problemet....
2012-04-08 11:55
Så nej den stora kostnaden ligger fortfarande hos läsarna som ligger rätt många tusenlappar. Robotarna ännu mer...
EtherMan
Problemet....
2012-04-09 11:52
Det står "tidigare" vilket implicerar dåtid. Nej det står inte 2010, men det står att det inte är nutid.
Mycket av det jag ska lagra är redan komprimerat så de siffror jag går efter är inte de som anger utrymme med komprimering.
Jag har såklart utgått från vad svenska butiker tar. När det gäller det mesta brukar det oftast finnas både dyra och billiga butiker.
En hårdisk på 3TB (6TB komprimerat) är ju inte direkt billig heller i dagsläget. Men det beror ju delvis på översvämmningarna, visserligen är ju fabrikerna igång igen men prissänkningarna som borde ha skett under tiden har ju inte blivit av...
falde
Problemet....
2012-04-09 14:29
Ja om man utgår från vad svenska butiker tar är band en sorglig affär tyvärr... Jag känner inte till någon svensk butik som säljer till några vettiga priser på banden men det kanske finns någon. Lagrar man de mängderna där band blir fördelaktigt i pris/byte, så handlar man också troligtvis rätt stora mängder och då är det VÄLDIGT intressant att titta på import alternativ så...
Hårddiskar kan inte komprimeras till den graden så den sista meningen där är helt ute i det blå... Man slutade komprimera diskarna under win98 tiden och har inte precis varit relevant sedan dess... Man får som mest ut en extra gig ungefär...
EtherMan
Problemet....
2012-04-11 00:51
"All (S)DLT drives support hardware data compression. The often-used compression factor of 2:1 is optimistic and generally only achievable for text data; a more realistic factor for a file system is 1.3:1 to 1.5:1, although drive compression applied to pre-compressed data can actually make the written data larger than having compression turned off in the tape drive."
Jag har använt bandlagring och upplevt just det Wikipedia beskriver. Varifrån har du fått att komprimeringen på bandstationer är statisk?
Från Quantum Handbook:
"Quantum DLTtape systems use the LZ (Lempel Ziv) compression algorithm."
Som bekant används LZ även av ZIP, RAR, MPEG och en lång rad andra komprimerade format, och att stapla dem på varandra ger sällan bättre komprimering.
Det om priserna kan jag hålla med om. Är det copyswede-avgift på band eller något sådant som håller dem uppe? Eller försöker de bara kräma extra slantar ur något som är en företagsprodukt?
Hårdiskar kan mycket väl komprimeras till den graden och samtliga mina diskar får ut betydligt mer än en extra gig på det. Speciellt minskar det bandbreddsbehovet för att läsa småfiler som tex mjukvara, vilket gör att jag får betydligt bättre prestanda på datorer där jag kör komprimerade diskar.
falde
Problemet....
2012-04-11 01:01
Angående copyswede-avgift så är det en intressant fråga. Efter införing av avgiften på hårddiskar så kan jag tänka mig att det är avgift på dem nu också. Innan dess dock känns det inte allt för troligt. Men kanske. Tror snarare det handlar om att retail butikerna här har allt för liten volym för att kunna hålla normala priser, kombinerat med att de försöker kräma ur extra, kombinerat med att många tror att det är en utdöd teknik så svår att få tag på så de försöker kräma ur ytterligare extra för det.
Sen information på disk kan komprimeras så ja men diskarna i sig? Jag känner då iaf inte till något program som idag klarar av den nivån av diskkomprimering men har du något får du gärna dela med dig?
EtherMan
Problemet....
2012-04-05 11:20
LTO är inte enterprise, snarare midrange grejer
Dock är de snabba och billiga
p950nlu
Gäller inte alla
2012-04-02 10:52
Men många klarar sig på disk- eller moln-backuper då andelen kritisk data som verkligen behöver backas upp ofta är rätt begränsad.
µ
Gäller inte alla
2012-04-02 12:29
Vinkelberg
Nej.
2012-04-02 12:30
Nej, bandet rymmer 800 GB oavsett vad innehållet representerar.
Vinkelberg
Nej.
2012-04-02 12:30
Nej, bandet rymmer 800 GB oavsett vad innehållet representerar.
Vinkelberg