Chefer som vill utforska sina karriärmöjligheter utanför företaget kan behöva lära sig mer om vett och etikett när de söker jobb. Transparensen som kommer med dagens teknik kan lätt försätta en jobbsökande CIO i en pinsam situation. Det menar chefsrekryteraren Kristen Lamoreux.

Så hur kan man då undvika att bli upptäckt och ändå använda sociala nätverk i sitt jobbsökande?

En bra tumregel är att om du kommer på dig själv med att tveka när du ska klicka på sänd, stanna då upp och tänk igenom vad du håller på med. Se först över ditt nätverk så har du en ännu bättre chans att skydda ditt rykte. Här följer Kristen Lamoreux fyra tips för hur du bör tänka när du söker nytt jobb på nätet:

Organisera dina kontakter efter grad av tillit

Om du bestämt dig för att söka ett nytt jobb och vill kontakta personer i ditt nätverk bör du börja med att vända dig till de som du litar mest på. Tänk dock på att ändå ha en formell ton och hellre skriva ”Jag söker större utmaningar än mitt nuvarande företag kan erbjuda” än ”Ta mig för guds skull ifrån det här dårhuset!”

Snacka aldrig skit

Att snacka skit om sin nuvarande arbetsgivare med kollegor i branschen är aldrig acceptabelt. Allt för många konversationer inom nätverk börjar med: ”Det här stannar förstås mellan dig och mig….” Men problemet är att det gör det sällan, skitsnack tenderar att flyta upp till ytan och marknaden är inte tillräckligt stor för att det ska vara värt att ta den risken.

Gå rakt på sak

Folk som söker jobb gör ofta misstaget att tveka istället för att direkt be om hjälp. Nöj dig inte med att be dina nätverkskontakter att ha dig i åtanke om det skulle dyka upp något. De flesta av oss har tusentals personer som vi lovade att hålla i åtanke men som vi totalt glömt bort. Vår intention när vi ger dessa löften är förstås god, men det är alldeles för passivt för att vara effektivt. Det är högst mänskligt att vilja hjälpa någon som behöver hjälp så gör det enkelt för folk:

Föreställ dig att din tidigare chef redogör för följande två konversationer:

1: ”Jag pratade med Sten idag. Han har blivit av med jobbet. Det är förjäkligt med alla nedskärningar just nu”

2. ”Jag pratade med Sten idag. Han har blivit av med jobbet. Han bad mig om namnet på tre företag jag respekterar. Jag nämnde X, Y och Z. Jag är glad att jag kunde vara till hjälp.”

Vilken konversation gav det mest positiva intrycket av dig som person? Var positiv och visa att du har ett eget driv, gå rakt på sak och var inte för långrandig, du vill respektera folks tid och inte vara jobbig.

Var närvarande online.


Använd dig av verktyg som LinkedIn och var klok när du uppdaterar din status. Dela med dig av en artikel ett par gånger i månaden, tipsa om någon intressant bok du läst. Gå regelbundet igenom events och seminarier som kan vara av intresse och försök att aktivt delta. Då kan också gå med i någon grupp som intresserar dig.

Det är du som måste se till att ditt namn dyker upp med jämna mellanrum genom att vara aktiv på sociala jobbnätverk. Vad du väljer att dela med dig av kan bidra till att skapa bilden av dig som en intresserad person som gärna vill utvecklas och lära dig mer om dig själv och din roll som ledare.

IDG News