Vissa är ute efter att sänka kostnader – fast huruvida BYOD verkligen sänker kostnader är omtvistat. Andra vill öppna upp för nya samarbeten mellan it- och verksamhetspersonal. Men den vanligaste drivkraften är idén om att BYOD-strategin gör medarbetarna mer produktiva: både på it-avdelningen, där man lättar teknikernas supportbörda, och i verksamheten, där användarna får möjlighet att använda sin egen favoritutrustning dygnet runt. Här möter vi fem amerikanska CIO:er som av olika skäl satsar på BYOD, bring your own device.

Just ”favoritutrustning” är ett nyckelord, enligt Leslie Jones, CIO på Motorola Solutions, som sedan 2008 låter de anställda utgiftsredovisa en personlig mobiltelefon som de också får använda på jobbet.

– Det blir allt viktigare för människor att få använda den teknik de vill på jobbet. BYOD är ”ett accepterande av verkligheten” och ett sätt för CIO:n att få upp moralen, konstaterar hon.

Hon ser BYOD som en logisk konsekvens av den konsumentifieringstrend som har varit tydlig inom it det senaste decenniet. I takt med att den it de anställda använder hemma, konsument-it, har dragit ifrån den de använder på jobbet, företag-it, ifråga om både användarvänlighet och funktionalitet har folk blivit mer sugna på att använda sina egna prylar på jobbet. Dessutom har många börjat tröttna på att bära runt på två enheter: en som är till jobbet och en som är deras ”riktiga”.

– De anställda ska inte behöva känna att de tar ett steg tillbaka tekniskt sett när de går till jobbet, jämfört med den it de har hemma, säger Daren Fairfield, en av flera chefer för globala informationssystem på vitvarujätten Whirlpool som också är inne på BYOD-spåret.

I bästa fall kan BYOD hjälpa de anställda att smälta samman sitt arbete och sitt privatliv på ett sätt som it-avdelningen kan hantera. I värsta fall kan det bli dyrt, svårt och tämligen riskabelt. Av dig som CIO krävs eftertanke, analys och planering. Här nedan följer nio tips på vägen!