4. Bestäm vem som börjar

En utmaning i BYOD-fall är supporten. Från start måste it-avdelningen klargöra för BYOD-användare att det är de själva, inte it-avdelningen, som är ansvariga för att de lär sig och tar hand om sin nya smartphone, platta eller dator. Det betonar Jared Mittleman, CIO på AG Semiconductor, en återförsäljare av tillverkningsutrustning för datorchips.

Han har också kunnat konstatera att vissa enheter är lättare att koppla upp mot företagsnätet än andra.

Blackberryn är en av de vanligaste prylarna på AG, och en av de lättaste för it att stödja. Men Mittlemans chef vill inte ha en Blackberry; han har köpt en Iphone. Mittleman godkände telefonen – så klart – men gjorde också klart att det kunde bli problem att komma åt vissa företagstillämpningar då it-avdelningen hade små erfarenheter av IOS. Han gjorde också klart att denne chef kunde komma att behöva samarbeta med it för att lösa vissa tekniska frågor.

– Jag är en Blackberry-kille. Jag ska göra mitt bästa. Men du som vill använda din egen it, du måste också vara villig att hjälpa till. Så ser dealen ut, säger han.

På Foley & Lardner råder man de anställda att köpa utökad garanti på sina prylar. Och åker de på service får de låna en maskin på företaget.
– En advokat kan inte vara utan dator, det går inte, säger Caddell.

5. Säg inte ja till allt och alla

På Kraft Foods deltar 800 anställda i BYOD-programmet. Det är alltså inte alla som får vara med. Fabriksarbe¬tare, exempelvis, måste använda specifika datorer för att styra tillverkningen av flingor eller makaroner.
– Vi ska inte ha någon som kommer till fabriken på morgonen och pluggar datorn hemifrån rakt in i produktionslinjen, säger Cunningham.


Michael Cunningham.

Jurister och hr-personal som jobbar med känslig och hemlig information kommer nog också att behöva fullt bestyckade företagsdatorer för att skydda och lagra sina data. En mini-pc som tunn klient över nätet kanske inte är ett alternativ för dem.Generellt sett är det de som redan jobbar mycket på distans idag som är de första och bästa kandidaterna för BYOD-program.

6. Indoktrinera – men gör det ärligt

Noggrann utbildning är ett måste, antingen på individbasis eller i riktigt små grupper, innan man kan släppa på personliga enheter på företags¬nätet. Användarna må vara aldrig så sugna på att komma igång med sina flashiga nya prylar, säger Joel Mittleman på AG, men först måste de förstå policyns bu och bä.
– Automatiserade utbildningsvarianter klickar man för lätt igenom utan att ta till sig fullt ut. It-avdelningen måste se varje anställd i ögonen och veta att de har fattat, säger han.

Säkerhetskonsulten Joe Oleksak håller med: passiv inställning till utbildning kan äventyra hela företaget.
– Det är ju användarna som är din svagaste länk. De har fysisk kontroll över enheten och logisk åtkomst till företagsdata. Om du blir angripen är det de som är frontlinjen, säger han.

På Whirlpool håller man som bäst på att färdigställa en policy för egen it. Ett dokument som kommer att kräva att användarna håller företagsdata på servern och inte lokalt på datorn, berättar Daren Fairfield. I de fall användaren kan behöva ha data lokalt på en smart mobil rekommenderar policyn att de ligger i en separat folder skilda från privata filer.
– Då kan man fjärradera dem direkt från borttappade enheter, men samtidigt lämna personliga data intakta utifall att grejerna kommer tillbaka, förklarar han.

Joe Oleksak rekommenderar också att användaren ska få ”skriva under” på att inte surfa på sajter som man vet brukar sprida skadlig kod, som porr- och spel-och-dobbel-sajter, även om datorn är personlig. Samt att Iphone och Ipad inte får jailbreakas, att man inte får installera mjukvara som ej godkänts av Apple. För Android är Flash en vanlig angreppsväg, så han rekommenderar att man undviker den typen av sajter.

Det är mycket att tänka på, men över tid förväntar sig CIO:erna att det kommer att behövas mindre användarutbildning än det historiskt sett behövts när ny teknik förts in. Daren Fairfield tror att folk kommer att till sig nyheter snabbare när de får möjlighet att jobba med samma maskiner på jobbet som hemma.

På Whirlpool har man idag 48 000 desktop-konfigurationer – ett resultat av att anställda ofta laddar hem och installerar mjukvara från internet.
– Att få ner siffran till en standarduppsättning virtuella applikationer kommer att förbättra prestanda och produktivitet oerhört, säger han